Modern.az

“Uzaqda yurd qoxusu var…” - SÖHBƏT

“Uzaqda yurd qoxusu var…” - SÖHBƏT

11 May 2014, 15:19


Biçinçi oyanar  səhər  o  başdan
Yenə oxuyacaq  biçənəkləri
Dəryaz  nəğmələri  dinər  o  başdan
Oyadar yuxudan boz kəklikləri.
Otlar  can dərmanı, güllər  təzə-tər
Hər  açılan  güldən  şirin  bal  damır
Günəşin  sarımtıl  telləri  səhər
Sanki  qarğıdalı  saçaqlarıdı.

Bu sözlər  yol  yorğunu  idi,  uzun  yollardan keçib gəlmişdi  və özü  ilə  yolların  ağrısının, tozunun,  çınqılının örtə bilmədiyi  izləri,  ləpirləri  gətirmişdi.  Bu yollardan böyük  köç keçib gedib,  bu  yollardan  yaylaq  arabalarının  təkərləri taqqıldaya-taqqıldaya daş  yollardan keçib  gedib,  bu  yollardan at belində corab hörə-hörə, başlıq toxuya-toxuya,  araba çadırlarının  içinnən  cəhrə  əyirə-əyirə  sinəsi  bayatılı, ağzı yaşmaqlı ağbirçəklər boylanıb.

Bu  yollara  sarı  sünbüllərə  gedən  yolun  işığı düşürdü. Bu yollar  uzunu el  aşıqları  7  gün,  7 gecə surən  dastanlar  başlayır,   düşüləcək yurdlara  öz  uğurunu yayırdı. İçimiznən, özümüznən bir    olan  nə  vardısa buralardan yol keçib  gedirdi. Sözlər  öz  işığını,  xeyir-duasını  buralardan  alır, uzü  işığa doğru  gedirdi. 

Şair  Tahir  Talıblı  sözə  beləcə  gəlirdi:                                     

Gedirsən  yoluna  çıxır,
Durursan qarşına  gəlir,
Qorxudu,  qorxduqlarındı
Hamısı başına  gəlir.                                                                                                                 

Beləcə  ağıla  gələnlər,  başa  gəlirdi…

-  Xoş gördük,  Tahir müəllim. Əlbəttə  ki,  sizinlə  hər  zaman  ünsiyyətdə olmaq,  söhbətinizi  dinləmək  çox xoşdu. Amma  bu  gün  söhbətimizin  xüsusi  bir səbəbi  var:  o  da  sizin  yeni  çapdan çıxmış «Qurdu qəmgin, quşu  qərib» kitabı  ilə  bağlıdı. Və onu  deyim  ki,  kitaba  böyük  təvazökarlıqla  başlamısınız,  kitabın  çapına,  üçün,  hətta etmədiyiniz  günahlara  görə  üzrxahlıq  etmisiniz.  Bu da  təbii ki,  sizin  sözə olan    məsuliyyətinizdən,  sevginizdən,  sayğınızdan  irəli  gəlir.

- Təşəkkür  edirəm.  Özümü  Azərbaycan  Radiosunun  əməkdaşlarına  borclu  hesab  edirəm.  Bu  kitaba  olan diqqətinizdən çox məmnunam. Açığını  deyim  ki, az  zaman  içində   məni «radio   ulduzu» elədiniz.  Çox  çağ olun. İndilər  nə qədər  şeir  kitabları  buraxılır.  Üzüxahlığım  da,  özümü  qınağım  da  bundan yanadı.  «Möhtəşəm»   maklatura ümmanına  bir  damcı  da  olsa  artıracağımnan qorxdum. Bax,  bu  mənada  bir  az  özümü  qınayıram.  Bundan  əvvəlki  kitabım  10 il  əvvəl  çıxıb,  ağ-qara  üzlü,  rəhmətlik  Akif  Səmədin  təkidiylə oldu.  Mən  heç  istəmirdim  o  kitab  da  çap  olunsun,  hər  şeyi  özü  elədi.  Düzü  o  boyda  itkilərdən, o boyda  ağrılardan,  o boyda  yurdun ağrısından  sonra  şer  qaralamaq adamı utandırır. O  şeir  ki, heç  bir  əsgərin  cib  dəftərinə  köçürülməsin,  nə  bilim, bir  şəhidin  cibindən  çıxmasın.

- Amma,  heç  şübhəsiz  bu kitabınız  uğurlu  işdi.  Özü  də daha  çox  gənclik  şerləri  toplanıb.

- Bəli,  gənclik  şeirlərini  də topladım ki,  xatirə  dəftəri  kimi  qalsın.  Bir  də  görürsən  ki,  itir-batır.  Bu günlərdə  arxivimə yenə  baxdım,  gördüm  hələ  çap  olunmamış  xeyli  şeirim  var. Xüsusən gənclik şerləri,  tələbəlik şerləri.  Bir  dostum  da  zəng  vurmuşdu;   oxuyub, çox məmnun olduğunu, - dedi. Nostalji hisslərə qayıda  bildiyi  üçün  razılığını  bildirdi. Tahir  Əmiraslanovu deyirəm.  O  boyda  alim  adamın,  biliyinə,  düşüncəsinə  həmişə  heyran  qaldığım  Tahir müəllimin hardasa,  bu kövrək  şeirlərə diqqəti,  bəlkə də  sizin  qənaətinizə  cavabdı.

Söz  də  yurdlar  kimidi, qədimi, köhnə,  həm də  təzə-tər. Yurdlar özü həm  də  dəyərlər  ölçüsüdü. Yaxşı  söz yenicə  təndirdən  çıxmış çörək  kimidi. Dəyərini  adamın içi bilər. Ama bütün  başlanğıclar,  sevgilər  bu  yurdlardan  başlar.     

Yarpaqlar  yaralı  əsgərlər  kimi,
Səngərə  yatırdı,  yerə  sinirdi.
İxtiyar  dağları  qubar  alırdı,
Bir  kəndin  üstünə  payız  enirdi.

- Allah  bilir,  bu  təsvirdə  içimizə bəlli,  ancaq  dilə  gətirə  bilmədiyimiz  daha  nələr  var. 

Sizin  gənclik şeirləriniz  çox  ağırtaxtalıdı,  çox  samballıdı.  Yəni,  gənc  bir insanın  duyğularına  bənzəmir.  Dünya  görmüş  bir insanın  düşüncələridi elə bil.

- Bilirsiz, bu fikrinizdə  (mənim  şeirimə dediyinizə  görə  yox)  böyük  həqiqət  var. Çünki  sevgi özü  çox  oturuşmuş nəsnədi.   Yaşı  dünyanın  yaşı  qədər, çox  yaşlıdı, müdrikdi. Bu mənada  sevgi   adamı oturuşdurur,  müdrikləşdirir.

Tahir Talıblının əksər  şeirləri yurd sevgisindən  can-qan  alıb  gəlir,  yurd gülləri  kimi  açır. Özü  yurd  canlılığını  belə ifadə  eləyir:                                                                                                             4.

«Çoxlarımızı  şeir  allatdı,  ağzını dağa,  daşa  saldı.  Hər  halda  mənim də  ürəyimnən  keçirdi  ki,  bu şeirlərin  arxasınca  gedim,  özümü  tapım. O  vaxt  mən  də  Bakıda  qalardım, qəzetlər, jurnallar,  redaksiyalar…  Hələ tələbə ikən  yazılarım  haqda  mətbuatda  xoş  sözlər yazılmışdı.  Ama məni yurd  çəkdi. Elə  şeirlərimin arxasınca  yurda  üz tutdum.  Elə  özümü tapmaq  üçün də…».

Tələbəlik  illəri…  O  illərdən  də xəfif xatirələr  qalmışdı.  Ayrı-ayrı  ellərdən  gəlmiş  üç cavanın  bir-birini  qəribə  doğmalıqla  tapması,  üçünün də  sözə könül  verməsi  və  imzaların qələbəliyində, tünlüyündə   «itib-batmaları»,  bir-birindən  ayrı  düşmələri. «Qərib  idi,  Telman  idi,  bir  də   mən»,  - deyə bir də  nəyəsə etiraz…                                   

Yaraları  köz-köz  olub  qaxsıyan,
Sevgiləri  ürəyində  axsayan,
Yetimliyi  bir-birinə  oxşayan
Qərib  idi, Telman idi,  bir  də  mən.

Söz  adamının  qəribliyi  ilkdə  axşamlara  çökər, axşamları  da qərib  eləyər.  Türk  şerinin  görkəmli  nümayəndəsi  Kəmaləddin  Kamü  demiş: «Ben Kurbetdə  deyilim,  Kurbet  benim  içimdə». Tahir  Talıblının  qərib  axşamlarla  bağlı  təəssüratları  belədir:

- Qərib  axşamlar  tək  qürbət  çəkənlərin,  qürbətdə  can  çürüdənlərin  deyil.  Qərib  axşamlar  daha  çox içində  qürbət  gəzdirənnərindi.  Şairlər  içində   qürbət  gəzdirənnərdi.  Ömürlük qürbət  çəkənnərdi.  Bu mənada  «qərib axşamlar» söz adamının  qəribliyidi.  Sözdən  yana  çəkdiyi  xiffətdi,  ağrıdı,  sözün ağrısıdı.  Bu xiffəti,  ağrını söz donunda  soyunmadıqca, içindəki  qəriblikdən  qurtula  bilmirsən. Söylədiyimiz  kimi  söz  də  yurdlara  bənzər.  Yurdların  qəribliyi  də  elə  sözün qəribliyi  kimidi.

Kərəmin dediklərini  xatırlayın:

Ölüm  camı bir  şərbətdi  içilməz
Qəribin  boyuna  kəfən  biçilməz
Üç dərdim  var  bir-birinnən  seçilməz
Bir  yoxsulluq,  bir  ayrılıq,  bir ölüm.

Ama «Qərib  axşamlar»ın toranlığında hər  şey  aydın  görünər.  Böyük  dərdlərə  uzaqdan  baxsan  da  kiçilməz,  bəlkə  bir  qədər də böyüyər. 

- Tahir müəllim, istərdim  bir  söz  soruşum.  Ömrünüzdə qayıdılası  günlər  çoxmu  olub?

- 1972-ci  ilin  8 Mart  gününə  qayıtmaq istərdim… Görünür  bu  tarix də  bir tale  işidi.  Ama  burda  nə  o tarixin  açımını  soruşmaq  meylimnən  keçdi,  nə də  tale  işinə  qarışmaq  istədim.  Növbəti  sualı  belə  qurdum, belə  misralarınız  var; - dedim:

Gözündən  aydın  görürəm
Qəmin  göyərən  yerindi
Deməsən  də mən  bilirəm,
Dərdin-dərdindən  yeyindi.

Bəlkə açımını öyrənməyə ehtiyat  elədiyimiz   o tarixin  də cavabı bu misralardı,  nə bilmək olar. Sonra… Sonra  çox  sular  bulanıb, durulacaqdı. Sonra  köçlər   başlamışdı.  Dağlar  dumanlı  qalmışdı  və hər zaman  elə belə də qalacaqdı  yaddaşında.  O dağlar  ki, üz-üzə   onlarla pıçıldaşa bilməyəcəkdi.  Ama  hər şeri o dağların  ucalığını hiss  etdirəcəkdi.  Sonra əlləriylə qurduğu  o ev, o biçinçi  nəğmələrilə oyanan  zəmilər, sarı-sarı  sünbüllər, rəngli  yurd  bayatıları,  yurd  qoxusu  bu illər  ərzində  bu yaddaş  anları  yaşandıqca yaşanacaq.  Bir anın  ömrü  illərə,  hətta əsrlərə də bərabər  ola  bilərmiş.

Kitabın  çox maraqlı  adı  var: «Qurdu  qəmgin, quşu  qərib» bu  deyimin  özü  çox  böyük  həqiqətləri  ehtiva eləyir.

Beləcə  dörüb  törəyib,
Qurdu qəmgin,  quşu  qərib
Bizi  yiyəsizmi  görüb,
Ölüm  üstümüzə  gəlir.

- Mən  kitabın  ön  sözündə  də  yazmışam,  açığı o insanların  qəmginliyindən,  qəribliyindən çox, o qurdların o  quşların  qəmginliyi  məni çox  ağrıdır.

1987-ci  il  idi, qəfildən  Fərman Kərimzadə, Sabir  Rüstəmxanlı, Ramiz  Əsgər, Fərman Eyvazlı,  Amil Avey bizə qonaq  gəldilər.  Olduqca sevindim. Oralara  gəlmək,  oraları  görmək, o yurdları  sevindirmək  idi…içimdə belə bir  ağrım  varıydı: «Unuduldum  bu  yurd  kimi».

Az  bir  vaxtdan  sonra  o  boyda  fəlakət  başladı.  Mən  bir  yazıda  yazmışdım. İndi  yoldaşımız olan  Savalan  uşaq  idi,  belə  bir  söz  dedi: «Ay ata,  o  bığlı  əmi  indi  bizə  gəlsə  hara gedəcək,  axı  biz  evdə  yoxuq». Əlbəttə  bu  da  uşağın ağrılarıydı. Elə o bığlı  əmini  də  bu  yurdların dərdi  apardı, dərdləri  götürə  bilmədi.   Bu boyda  ağrını sinirmək,  bu  boyda faciələrin  içindən  çıxmaq,  diri  qalmaq  çox çətin  məsələdi.
           
- Belə  bir  ifadə  işlədirsiz:  hər  şeir  ölüm  ayağının  şerri  kimi  yazılmalıdı…
           
- Bəli,  söz həm də taledi.  Doğurdan da  şair  hər  şerini  ilk  dəfə  yazırmış  kimi,  həm  də  son  dəfə  yazırmış  kimi  yazmalıdı.
           
- Tahir  müəllim,  təbii  ki,  hər  mərhələnin öz  şeri  olmalıdı,  öz  sözü  olmalıdı və  sizin  son  illərdə  yazdığınız  şeirlərdə  bir  sufii  baxış  var.  Yəni  əvvəlki  mərhələdə  yurd  yeri  ilə  danışırdınızsa, indi  öz  içinizdə,  özünüzlə danışırsınız.           

- Bu yaxınlarda,  Aqşinin  maraqlı  bir  yazısını oxudum. Gözəl bir  şairdi,  çox qəribə  bir  qələmi  var,  düşüncə  tərzi  təmamilə  fərqlidi. Düşüncələrimizin,  gördüklərimizin  o  üzündəkiləri  görür, yazır.  Fikri  təqribən belədi: «Şair  gərək  şerini Allaha  ithafən  yazsın. Bu sufii  tərzidi,  sufii  baxışıdı. Mən  bu  sözə  bir  şey də  əlavə etmək  istəyirəm.  Şair  şeirlərini həm  də  ölümə  yazmalıdı. Çünki,  ömür  doğuluşdan  ölümə  gedilən  bir  yoldu.  Sufilər  bu  yolla  üzü Tanrıya  gedib.

Bir  də  var  ariflər. Ariflər  isə Tanrıya  çatmış  adamlardı. Füzulinin  bir beyti  var. Deyir ki:

Hikməti - dünyəvi-mahifa  bilən  arif deyil
Arif  oldur:   bilməyə  dünyəvi-mahifa  nədir.                                                                                                            8.

Yəni,  dünyanın  bütün  hikmətlərini,  bütün  sirlərini  bilən  adam  deyil Arif. Arif həm də dünyanın  bütün sirlərindən,  hikmətlərindən  xəbərdar  olmayandı.  Bu bir məntiqi  tənlikdi.   Açımı  da çox  fəlsəfidi,  dəyəri  göylər  ucalığındadı.

- Tahir  müəllim,  növbəti  kitabınız nə  vaxt  işıq  üzü  görəcək.

- Günel  xanım, indi  iki kitab  hazırlamışam.  Biri  mənim ömür  boyu yazdığım  publisistik yazılardı, müsahibələrimdi. Hamısını toplamışam  bir  yerə.  Bir  başqa  kitab  da var.  Çap  elətdirmək olar.

«Bulaq» verilişi  üçün yazdığım yazılar,  hazırladığım  materiallar  da  çoxdu.  Sağlıq olsun.

Ağrıları  yaza  bilmədim  deyir,  amma hər şeri  bir  tale  yükü qədərdi.  Onu  tanımaq  üçün  kitabını oxumaq  kifayətdi.  Səmimi olmadığı,  özü olmadığı bircə söz,  bircə  misra  belə tapa  bilməzsiniz. 

Təsadüfi  deyil  ki, şeirlərini   əvvəlin  və sonunun  şerləri  adlandırıb o əvvəlin, o sonun  ki,  öz  başlanğıcını  ulu  yurdlardan,  sarı  sünbüllərdən,  barlı-bərəkətli  torpaqlardan  alıb. Ama  yurd  qoxusu uzaqdan gəlsə də:

Uzaqda  yurd  qoxusu  var,
Neçə  bələn,  dağ  ayırır.
Təzə qürbət  qorxusu  var
Gözlərim  qüpbət  səyriyir.

Söhbəti qələmə alan
Günel  Natiq

Telegram
Hadisələri anında izləyin!
Keçid et
Putin geri çəkildi: Azərbaycanla bağlı tapşırıq verdi