Modern.az

«Azərbaycan» haqqında bilmədiklərimiz - II yazı

«Azərbaycan» haqqında bilmədiklərimiz - II yazı

26 May 2014, 09:24

AMEA Fəlsəfə  Hüquq İnstitutunun
böyük elmi işçisi, dosent,fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru

Azərbaycan Cumhuriyyətinin ideoloqları başda Məhəmməd Əmin Rə­­­­sul­zadə olmaqla, yeni dövlətə «Azərbaycan» adının veril­məsini isə üç faktorla izah etmişlər: 1) İranın şimal-qərbində məs­kun­laşmış türklərin yaşadıqları coğrafiya adı Azər­bay­candır; 2) Cənubi-şərqi Qafqazda yaşayan türklər­lə, İranın şimal-qərbində yaşayan türklər (dil, din, etnik, mədəni və sosial baxımdan) eynidir; 3) Cənubi-şərqi Qaf­qaz­d­a türk­lə­rin yaşadıqları coğrafiya da Azərbaycan adını daşımışdır.

Burada iki önəmli məsələ ortaya çıxır: 1. Türklərin yaşadıqları İranın şimali-qərbi ilə Qaf­qazın cənubi-şərqi tarixi-coğrafi baxım­dan «Azər­bay­can» adlanması; 2. İran Azərbaycanı və Qaf­qaz türklərinin dil, din, etnik, mədəni və sosial xüsusiy­yətlər baxımından eyniliyi. Buradan da belə bir nəticəyə gəlmək olur ki, cüm­hu­riy­yət ideoloqları, o cümlədən M.Ə.Rəsulzadə yeni dövlətə «Azər­baycan» adı verməklə ilk növbədə «tarixi-coğrafi» və «siyasi-inzibati» amili göz önünə almışlar. Yəni onlar döv­lət­lərinə həm qədim tarixi-coğrafi, həm də böyük bir siyasi-in­zi­bati coğrafiyanı əhatə edən ad veriblər. Ancaq bu, məsə­lə­nin görünən tərəfi idi. Əslində, bu zaman cümhuriyyət ideo­loqlarının qarşısında bir neçə məsələnin həlli dayan­mış­dı. Şübhəsiz, əsas hədəflərdən biri, bəlkə də birincisi Qacarlar dövlətinin (İndiki İranın) ən böyük siyasi-inzibati vilayətlərindən biri Azərbaycan olmuşdur. Cümhuriyyət ideoloqlarının cə­nu­bi Azərbaycan türkləri ilə Qafqaz türklərinin eyni kökə, dilə, mədəniyyətə bağlı olduqlarını da açıq şəkildə söyləməsi bunu bir daha ortaya qoyur. Deməli, Cümhuriy­yət ideoloqları tərəfindən yeni dövlətə «Azərbaycan» adının verilməsi, nə zamansa İran türkləri ilə Qafqaz türklərinin Azərbaycan adlı dövlətdə birləşməsi, bütövləşməsi ideyası ilə bağlı olmuşdur.

Fikrimizcə, Cümhuriyyət ideoloqlarının yeni dövlətə «Azərbaycan» adını vermələrində ikinci hədəfləri dövlətçilik ənənələrinin bərpası və dövlətçilik ideologiyasının yaradıl­ması ilə bağlı olmuşdur. Belə ki, «Azərbaycan» ismi milli mənsubiyyəti bildirməsə də (o zaman hələ, «Azərbaycan» sözünün hər hansı dildə – farsdilli, türkdilli və s. izahı mü­bahisə obyektinə çevrilməmişdi), dövlətçilik ənənəsi ba­xı­mın­dan çox vacib sayılmışdır. Bir sözlə, «Azərbaycan» adı bu ərazilərdə - İranın şimal-qərbi və Qafqazın cənu­bun­da vaxtilə mövcud olmuş dövlətlərlə (Atropatena, Albaniya, Sacilər, Atabəylər, Qaraqoyunlular, Ağqoyunlu­lar, Səfə­vi­lər və b.) yeni dövlət arasında bir bağlılıq olmalı idi. Deməli, «Azərbaycan» adı qədim dövlətçilik ənənələrini ifadə etmək, eyni zamanda milli dövlətçilik ideologiyasını yaratmaq na­minə yeni dövlətə verilmişdir. Bununla da, milli mən­su­biy­yə­ti ifadə edən «türkçülük» ideyası ilə yanaşı, milli döv­lət­çiliyi ifadə edən «Azərbaycan» ideyası yaranmışdır.

Cümhuriyyət ideoloqları, başda M.Ə.Rəsulzadə olmaq­la yeni dövlətə «Azərbaycan» adı verməklə millətçilik-türk­çü­lük və dövlətçiliyi-azərbaycançılıqı uzlaşdırmağa ça­lış­mış­lar. Məsələn, M.Ə.Rə­­sul­zadə yazır ki, bu Cüm­hu­riy­yət Azərbaycan adlansa da əslində bir türk hökuməti, başqa sözlə kiçik Türkiyədir. Deməli, «Azərbaycan» sözü dövlətçilik ideologiyası ilə bağlıdır, ancaq ölkənin adının nə cür adlan­ma­sından asılı olmayaraq əslində bu dövlət türk dövləti, türk hökumətidir. Görünür, M.Ə.Rəsulzadə «Azər­baycan» sözünə sinonim kimi «kiçik Türkiyə» ifadəsini də bu mənada işlətmişdir. M.Ə.Rəsul­zadə yazırdı ki, Rusiyada yaşayan Qafqaz müsəl­manlarını «türk», ölkələrini «Azərbaycan» kimi qəbul etdir­mək qaza­nılmış bir dava idi. Onun fikrincə, «Azərbaycan» sö­zü artıq xalqın düşüncəsində də coğrafi mənadan ideoloji mənaya çevril­miş­dir.

Yeni dövlətə «Azərbaycan» adının verilməsində üçüncü hədəf Azərbaycanın sayca üstün milləti olan türklərlə, şimallı-cənublu Azərbaycanda yaşayan bütün azsaylı etnosların bir ideya altında birləşdirmək və onların bir ideolo­gi­yaya – milli dövlətçiliyə xidmət etməsinə nail olmaq idi. Çünki «Azərbaycan» adı yalnız türklərin deyil, başqa az­saylı etnik qrupların da qəbul etdiyi bir anlayış idi ki, bu da məhz «Azərbaycan» ideologiyasına xidmət etməli idi.

Ancaq bu dövrdə (1918-1920) də, gələcəkdə də (1930-cu illərin sonuna qədər) bütün hallarda «Azərbaycan milləti», «Azər­baycan dili», «Azərbaycan dövləti», «azərbaycanlı» isti­lahları birmənalı şəkildə «türk milləti», «türk dili», «türk dövləti», «türk» anlayışlarının sinonimi kimi ifadə olunur və əsa­sən «türk» məfhumu vurğulanırdı. Yəni «Azərbaycanlı» de­mək «Türk» deməkdən, «Azərbaycan milləti» demək «Türk milləti» deməkdən və s. başqa bir məna ifadə et­mə­miş­dir. Bu baxımdan həmin dövrdə «Azərbaycanlı» sözü bir tə­rəf­dən və başlıca olaraq «Türk» sözünün sinonimi kimi, baş­qa tərəfdən isə türklərlə yanaşı Azərbaycanda yaşayan digər etnik qrupları – bir dövlətin vətəndaşları kimi ifadə etmək ba­xım­dan işlədilmişdir. Yəni 1930-cu illərin sonlarına qədər «Azərbaycan» sözünün etnik mənada yozumu gündəlikdə olmamış, «Azərbaycanlı» anlayışı Türk, yaxud da Azər­bay­can Cümhuriyyətinin vətəndaşı anlamında başa düşülmüşdür.

Məhz buna görə də, Sovet Rusiyası 1920-ci ildə Azər­bay­canı işğal etməsinə baxmayaraq xalqın adından türk, dilindən türk dilini 20 ilə yaxın bir müddətdə rəsmi və qeyri-rəsmi şəkildə silə bilməmiş, daha doğrusu buna, cəsarətləri çatmamışdır. 1937-ci ilə qədər Azərbaycan dövlətinin dili türk, sayca əsas milləti türk adlanmış və Şimali Azərbaycan istər Sovetlər Birliyində, istərsə də dünya ölkələri tərəfindən bir türk ölkəsi kimi qəbul edilmişdir. Başqa sözlə, Azər­bay­can Cümhuriyyətini quranlar da (M.Ə.Rəsulzadə, F.Xoy­ski, Ə.Topçubaşov, N.Yusifbəyli, H.Ağayev, Ü.Hacıbəyli, S.Mehmandarov, Ə.Şıxlinski və b.), Rusiyanın işğalından sonra Azərbaycanda hakimiyyətə gəlib bu ölkəni idarə edən­lər arasında olan azərbaycanlı bolşeviklər də (N.Nəri­ma­nov, Ə.Qarayev, S.Ağamalıoğlu, Ə.Xanbudaqov, S.M.Əfən­diyev və b.) siyasi məsələlərdə bir-birinə zidd dün­ya­görüşünə malik olsalar da, Azər­baycanın bir türk dövləti, mil­lətinin türk, dilinin türk dili olması məsələsində bir­mənalı şəkildə həmrəy olmuşlar. Burada adını çəkdiyimiz və çəkmədiyimiz dövlət xadimləri, ziyalılar, yazıçılar və b. öz etnik mənsubiy­yətlərini, dillərini, yurdlarını türk olaraq göstərmişlər. Ancaq bir türk olaraq, türklüyün sinonimi və başqa, soy­kökcə qohum türk millətlərindən fərqləndirmək, bütün etnik qrupları özündə ehtiva etmək və ən əsası milli dövlətçilik ideologiyası baxımından «Azərbaycan dövləti», «Azərbay­can xalqı», «Azərbaycanlı» anlayışlarından da istifadə etmişlər.

Doğrudur, 1920-ci ildən sonra «Azərbaycan» sözünün mənasına maraq daha da artmış və elmi müzakirə obyektinə çevrilmişdir. Lakin 1920-1937-ci illərdə yerli və əcnəbi tədqiqatçılar «Azərbaycan» sözünə etnik məna verməkdən qaçmış, onu daha çox «təbii-coğrafi» və «tarixi-coğrafi-si­ya­si» mənalarda izah etməyə çalışmışlar. Bu dövrdə «Azər­baycan» sözünü «təbii-coğrafi» mənada zərdüştilik, atəşpə­rəst­lik, eləcə də «tarixi-coğrafi-siyasi» anlamda Atropatena anlayışı ilə əlaqələndirmək ən geniş yayılmış variantlardan olmuşdu. 1921-ci ildə Məmmədhəsən Vəliyev yazırdı ki, «Azərbaycan» sö­zünün kökü olan «Azər» qədim fars, zənd, pəhləvi, erməni, gürcü dillərində «od», «baycan» isə abad-abad­laşmış, parıltı, işıltı deməkdir. Onun fikrincə, başqa variantda «Azərbaycan»ın adının Midiya satrapı Atropatın adından götürüldüyü bildirilir ki, bunu nə təsdiq, nə də inkar etmək mümkün deyil. Daha inandırıcı görünən fikir isə, «Azərbaycan» adının Zərdüştlə, onun işıq və od təlimi ilə sıx şəkildə bağlılığıdır.


M.H.Vəliyevin mülahizələri ilə təqribən eyni mövqedə olan Yusif Vəzir Çəmən­zəminli qeyd edirdi ki, qədim yunan və Roma mütəfəkkirləri «Atropaten»a anlayışını qəbul edirlər. Onun fikrinə görə, «Azərbaycan» sözü ya İbn əl-Muqəffanın dediyi kimi Azərbaz bin Əsud bin Sam bin Nuh və yaxud Azərbaz bin Bivərasəfin adı ilə bağlıdır, ya da «Azər» pəh­lə­vi­cə «od», «Baykan» «saxlayan» mənalarını verdiyi üçün «Atəş­xana» və «Atəşgədə» mənalarına gəlir.

Gördüyümüz kimi, 1937-ci ilə qədər SSRİ və Azər­bay­can tarixində «Azərbaycan» sözünün etnik mənada yozumu ciddi şəkildə nəzərə çarpmamışdır. Bu dövrə qədər «Azər­baycan» sözü özündən əvvəlki «təbii-coğrafi» (odlar yurdu, od qoruyucusu, od saxlanan yer və s.) və «tarixi-coğrafi-siyasi» (qədim Atropate­nanın sonrakı yozumu, Atropata məxsus ölkə, Azərbaycan vilayəti, Azərbaycan məmlə­kəti və s.) anlayışlardan uzaqlaşıb siyasi-ideoloji (Azərbaycan dövləti, Azərbaycan Cümhuriyyəti, Azər­baycan-türk milləti, Azərbaycan xalqı və s.) məna daşısa da, o dövrdə etnik mənada izah olunmurdu.

1937-ci ildə Azərbaycan SSR-nin yeni Konsti­tu­si­yasında baş verən dəyi­şik­liklər – türk dili, türk milləti, türk dövləti və s. anlayışların öz yerini rəsmi olaraq «Azərbaycan dili», «Azərbaycan milləti» və s. anlayışlara verməsi vəziy­yəti xeyli dərəcə də dəyişdi. Beləliklə, 1937-1991-ci illərdə «Azərbaycan» sözünə marağın ikinci mərhələsi baş­ladı. Şübhəsiz, bütün bunlar ilk növbədə sovet rəhbərliyinin və onun ideoloqlarının (başda rus, erməni, fars və b. ol­maqla) siyasi-ideoloji qərarı olmuş və Azərbaycan türk­lərinə – on­la­rın milli maraqlarına qarşı yönəldilmişdir. SSRİ-nin rəh­bə­ri İ.V.Stalin və onun əlaltıları bu qərarı qəbul etməklə həm Azər­baycan türklərini başqa türk millət­lərindən, özəlliklə Türkiyə türklərindən ayırmaq niy­yəti güdmüş, həm də 1920-ci ildə işğal etdikləri türk dövləti­nin yalnız siyasi quruluşunu de­yil, milli mənəvi dəyərlərini də inkar etməyə, saxtalaş­dır­ma­ğa və dəyişdir­məyə başlamışlar.

Sovet ideoloqlarının 1918-1937-ci illərdə «Azərbaycan» anlayışı ilə bağlı mövcud olan mülahizələrin üstündən xətt çəkərək, onu imperialist «ideologiyaya» uyğunlaşdırmaları tə­sadüfi ola bilməzdi. İmperiya ideoloqları «Azərbaycan» an­layışının yaranma tarixinə müdaxilə edərək bu məfhu­mun türklərlə heç bir bağlılığının olmadığını sübut etməyə çalışırdılar. Beləliklə, XX əsrin əvvəllərindən, xüsusilə 1918-ci ildən bir istiqamətdə ideologiyalaşdırılan «Azərbaycan» anlayışı, 1937-ci ildən sonra tamam başqa istiqamətdə yo­zul­du və demək olar ki, 1960-cı illərə qədər rəqabətsiz şəkil­də üstünlük təşkil etdi. Yalnız 1960-cı illərdən «Azər­bay­can» sözünün həm hərfi, həm də etnik baxımdan antitürk konsepsiyası çərçivəsində izahına qarşı müəyyən mülahizələr, əks arqumentlər irəli sürülməyə başlandı. Bu­nunla da həmin dövrdən etibarən «Azərbaycan» anlayışı ilə bağlı fərqli iki: Türk və antitürk konsepsiya meydana çıxdı və bu gün də həmin proses davam edir.

Youtube
Kanalımıza abunə olmağı unutmayın!
Keçid et
Putin geri çəkildi: Azərbaycanla bağlı tapşırıq verdi