Modern.az

Söz qanadlı duyğular - Atif Zeynallının xatirəsinə

Söz qanadlı duyğular - Atif Zeynallının xatirəsinə

23 Fevral 2015, 14:35

Azərbaycan Jurnalistlər Birliyinin üzvü,
publisist, Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru

Tanınmış şair, ədəbiyyatşünas, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin  üzvü  Atif  Əbdülbağı oğlu Zeynallı 1927-ci ildə Bakı şəhərində anadan  olub.  132 saylı  Bakı şəhər orta məktəbini bitirib.1944-1949-cu illərdə Azərbaycan Dövlət Universitetinin  Şərqşünaslıq fakültəsində təhsil alıb.1947-ci ildə “Azərbaycan  gəncləri” qəzetində çap etdirdiyi “Azərbaycan” adlı şeirlə ədəbiyyata şair kimi daxil olub. Əmək fəaliyyətinə müəllim kimi başlayıb, “Azərnəşr” də redaktor kimi çalışıb. 1953-cü ildı Moskvada SSRİ EA Şərqşünaslıq İnstitutunun aspiranturasına daxil olub. 1957-ci ildə “C.Cabbarlının dramaturgiyasında yeni insan surətləri” mövzusunda namizədlik dissertasiyası müdafiə edib. C.Cabbarlı, S.Rüstəm və S.Vurğuna həsr edilmiş üç iri monoqrafik əsərin müəllifidir. Bədii əsərləri SSRİ xalqlarının dillərinə çevrilib. “Keçilməmiş yollarla” monoqrafiyası rus dilinə çevirilib, çap olunub. Özünün də tərcümələri vardır.1991-ci ildə vəfat etmiş və Bakıda Yasamal qəbiristanlığında dəfn edilib.

Atif   deyər , ürəyimin   söz  qanadlı    duyğuları 
 Öz  yurduma , öz  xalqıma   kiçik  bir  yadigarımdır -deyərək   söz   xəzinəsini   bizə  vəsiyyət  edən  kövrək  qəlbli , həyat  sevər ,   həm  də  küskün,   narahat  bir  şairimiz, ədəbiyyatşünasımız  vardı -Atif  Zeynallı.

1989-cu ilin yayı  idi. Azərbaycan  Televiziyasında  Xalq  şairi,   Sosialist   Əməyi  Qəhrəmanı   Süleyman   Rüstəmin   xatirəsinə-ölümünün  40-cı  gününə  veriliş  hazırlanırdı. S.Rüstəmin   fanatı  olduğumdan  mərhum  Firudin  Ağayev  məni  də  o verilişdə  çıxış etməyə  dəvət  etmişdi. Çəkilişə  bir  az  erkən  getmişdim. Studiyada  tanıdığım , tanımadığım   simaları   gördüm. Onların   arasında  orta  boylu , bığlı-saqqallı  bir nəfəri  gördüm. Baxmayaraq  ki, çox  öskürürdü, amma  siqaret  damağından   düşmürdü. Hiss  olunurdu  ki,  xəstəliyi  vardı. Hədsiz  narahat, səbirsiz   idi. İlk  görüşümüzdən  söhbətimiz  alındı.Şeir-qəzəl   haqqında , sənət haqqında  fikir  mübadiləsi  apardıq. Maraqlı  oldu  mənimçin  onunla  söhbətlərimiz .  Çəkiliş   zamanı  öyrəndim  ki ,  bu  şəxs  Atif  Zeynallı  imiş. Sonra  çəkilişə  getdik.Mən S.Rüstəm  haqqında  xatirərimi  söylədim, onun  qəzəlini  səsləndirdim.Çəkilişdən sonra  Atif  müəllim  mənə  yaxınlaşıb, qəzəli  yaxşı  söylədiyimi  vurğuladı  və  dedi  ki, mənim də qəzəllərim  var, çox istəyirəm  gələcəkdə  sən  onlardan  da  nümunələr  oxuyasan.Təbii  ki, çox  sevindim. O, mənə  sözün  əsl  mənasında  stimul  verdi.Razılaşdım. Ona   söz  verdim.

Lakin...Bu   görüşdən  az  bir  zaman  keçdi. Bir  gün  eşitdim  ki, Atif  Zeynallı  dünyasını  dəyişib. Çox  pərişan  oldum.Sözümü  tuta  bilmədiyim üçün heyfisləndim. Bir  müddət  sonra  mərhum  Firudin  Ağayev  mənə  zəng  vurub, Atif  Zeynallıya  həsr  olunmuş  verilişdə  iştirak etməyə  dəvət  etdi.Bu  zəng  sanki  qəlbimə  su çilədi.  Mən o verilişdə  çıxış  etdim  və  Atif  Zeynallının    ‘’Niyə  yoldan  keçənə  sərvü-xüraman  deyirik ‘’ qəzəlini  söylədim.  Az  da  olsa  onun ruhu  qarşısında  mənəvi  borcumu   verə  bildim. Çəkiliş zamanı  qızı, o zaman  Milli  radiomuzda  diktor  işləyən  Esmira  Zeynallı  ilə  tanış  oldum  və  ilkin olaraq  bu xatirəmi  onunla bölüşdüm...

Bu  yaxınlarda   S. Rüstəmə  həsr  olunmuş   kitabın  hazırlıq  prosesində  bir daha  Atif  Zeynallını   xatırladım. Onun  1990-cı  ildə  ‘’Yazıçı’’ nəşriyyatında  çapdan  çıxmış, ‘’Dünya  arxayındır  etibarıma’’  adlı  kitabını  vərəqləməyə  başladım , xatirələr  yada  düşdü...

Azərbaycan  poeziyasında   ədəbiyyatşünaslıq  elmində, ədəbi  tənqidimizdə  Atif  Zeynallının  öz  yeri, öz  sözü, öz  çəkisi  olub. Klassik  və  çağdaş  Azərbaycan  ədəbiyyatına, dünya  ədəbiyyatına, şifahi xalq  ədəbiyyatına, yazılı  mənbələrə  dərindən  bələd  olan Atif  Zeynallı  təbii ki, ədəbiyyatda, poeziyada  cəsarətlə  öz sözünü  deyə  bilib, oxucu məhəbbəti, sevgisi  qazanıb.Onun  poetik  nümunələrində  heca və  əruz  vəznində yazılan  nümunələrə,sərbəst  şeirlərə  rast  gəlinir.

Şair  əsərlərində  Vətən  təranələrinə, ümumbəşəri, qlobal  münasibətlərə  yer ayırır, oxucunu  düşündürməyə, nəticə  çıxarmağı  vadar  edirdi.Şair  üçün  öncə  Vətən, xalq , millət  daha  önəmli idi. Əsərlərində  bu müqəddəs  kəlmələri  böyük  ustalıqla,  sevgi  ilə  tərənnüm  edirdi.

A.Zeynallı  doğma Bakınızı  çox  sevirdi. Bakı  ədəbi  mühiti, məclisi-şüara,  məclisi-üns  onun  yaradıcılığına  köklü  surətdə   təsir  etmişdir.

 Yenə  də  seyr  etdim  doğma  Bakımı,
 Üfüqdən  üfüqə  uçdu  nəzərim.
Misralar  tərpətdi  dodaqlarımı,  
Döndü  bəstəkarı  mavi  Xəzərim.

Şair  Xəzəri  vəsf  etməkdən  doymazdı. Onu  böyük  coşqu  ilə  sevərdi. Xəzər  onun  ilham  pərisi  idi.

Şeirinin, misralarının  ilk  mayası  da  Xəzər  idi. Xəzərin  qumlu  sahillərini, qağayıların səs-səsə  verib  baş vurduqları  şıltaq dalğalarını  tamaşa etməkdən, pıçıltılı  su səslərini duymaqdan  xüsusi  zövq alardı.Xəzərə  olan  bu  sevgi , bu doğmalıq  şairə  bir  sevinc  də  bəxş etmişdi. Evində, ailəsində  yeni  bir  Xəzər  dünyaya  gəlmişdi. Oğlu Xəzər Zeynallı.  Kim bilir,  bəlkə də  neçə-neçə şeiri, qəzəli, ürək döyüntülərindən, duyğularından  yaranan  misralar  Xəzər  sahilində bərqərar  olub, sirayət edib:

 Günəş  boylanırdı  doğma   Xəzərdən,
 Qızıl  tellərini  öpürdü  sular.           
 Bakımın  qoynundan  qanadlanırdı,
 Durna  qatarıtək  göyə arzular.

 Atif  Zeynallı  riyakarlıqdan , yaltaqlıqdan,  xəbislikdən, yalandan  uzaq olan biri  olub. Onun üçün vicdan, haqq-ədalət , səmimilik  daha  böyük  önəm daşıyıb. Sadəlik,  mehribanlıq,  yaxşılıq, əl tutma ,dəstək vermək  həyat meyarlarından  olub. Sözü  yerində, çəkinmədən  üzə deyər, ağa-ağ, qaraya-qara  deyərdi. Kimsənin  qəlbinə  dəyməyə, ürəyini bulandırmağa  imkan verməzdi.Onda  bir ağayanalıq vardı. Əsl  ağsaqqaldı. Özünün  ‘’Xasiyyətnaməm’’  şeirində   bəzi  fərdi  keyfiyyətlərini  məharətlə  qələmə  alıb:

Mən  zamanın  arxasında, 
Kölgə  kimi sürünmürəm.
Döyüş  günü  gözdən itib, 
Zəfər  günü  gözdə bitib,
Ön cərgədə  görünmürəm...
...Amalımı,  mətləbimi
Dalda  yerdə  haqlamıram.
Duyğularım boğazımda 
ya dilimdə 
Ahəngini dəyişərək,
kəyişərək,
Sınıq-salxaq  misralara  çevrilməyir.
Lakin yenə öz vicdanım,
Mənliyimə sipər olub.
Aydan arı,
Sudan duru
Söz vicdanım,
El gözündə yekələnib,
Aqibətim zəfər olub.
Budur yolum!
Budur andım!

Şairin şeirlərində S.Rüstəm, M.Müşfiq, S.Vurğun, R.Rza dəst xəttinə, ruhuna rast gəlinir. Görünür, A.Zeynallının bu şairlərə, onların sənətinə olan sevgidir ki, şeirlərinə işıq saçıb. A.Zeynallı şeirlərində çox böyük ustalıqla bənzətmələrdən istifadə edib:

                        Məhəbbət qocaya, cavana baxmaz,
                        Bunu hər yetənə qandır, a zalım!
                        Qəlbi yanmayanın göz yaşı axmaz,
                        Göz yaşı şöhrətdir, şandır, a zalım!

Burada şairin yazdığı “Qəlbi yanmayanın göz yaşı axmaz” misrası, ölməz Mikayıl Müşfiqin şeirindəki  “Gözdən yaş çıxarmı könül yanmasa” misrasına olan gözəl bənzətmədir, deyilmi?

Şair Atif  Zeynallının yaradıcılığında satirik şeirlər, təmsillər də diqqət çəkir. O öz satirik şeirlərində M.Ə.Sabir, C.Cabbarlı, S.Rüstəm məktəbindən bəhrələnərək böyük ustalıqla, məharətlə bu sahədə maraqlı, yadda qalan əsərlər ərsəyə gətirib. Onun satirik qamçısına riyakarlar, namərdlər, nadanlar, tənbəllər, naqislər, satqınlar, məmurlar, yaltaqlar, xainlər, mövqeyi olmayanlar və s. tuş gəlir:

                        Tərifin, nifrətin bilin yerini,
                        Tez-tez dəyişməyin hədəfləri siz.
                        Gözləyin hər yerdə ədəb-ərkanı,
                        Hörmətdən salmayın sələfləri siz.

                                               Və ya

Xəbislikdən
              və pislikdən
Niyə ləzzət alırsınız?
Kölgəsində yatdığınız
Dibində boy atdığınız
Çinarlara, qovaqlara
Niyə balta çalırsınız?
Guya zəfər çalırsınız?
Axı kimə?
Bir ağacın budağıyıq!
Ünvanımız birdir bizim!
Azərbaycan torpağıyıq
Bir dəfəlik bunu qanın!

Şairin “Eşşəyin eşşəkliyi”, “Qara pişiyin hiyləsi” və s. təmsilləri də böyük maraq və məna kəsb edir. Oxucuda həm istehza, həm də düşünmə hissini artırır:

                                   Keçdi yavaş-yavaş o, iş başına,
                                   Qohum-əqrəbanı yığdı başına,
                                   Əlini uzatdı özgə aşına,
                                   Dəvəni yüküylə yeyəndi eşşək.
                                   Bir azdan piylənib döndü bir dağa,
                                   Qoydu canavarı, pələngi lağa,
                                   Dayandı şir ilə qabaq-qabağa,
                                   Hər yerdə özündən deyəndi eşşək!

Atif Zeynallının yaradıcılığında qəzəl janrı xüsusi yer tutur. Əruzun mahir bilicilərindən olduğu üçün bu janrda əsər yazmaq şairə heç bir çətinlik yaratmayıb. Çox sadə, şux, yadda qalan qəzəlləri ilə oxucunu sevindirə, heyrətləndirə bilib. Qəzəllərində Əliağa Vahid, Süleyman Rüstəm, Mirmehdi Seyidzadə ruhu sezilir. O, böyük ustalıqla ustad sənətkarlara nəzirələr də yazıb. Sevgi qəzəlləri xanəndələrimizin ifasında çox şirin səslənir:

                        Dağ çəkib sübhə kimi sinəmə hicran gecələr,
                      Bu səbəbdən qaradır gözləri giryan gecələr.
                        Könlümün pərələri göydə ocaq tək közərir,
                      Ona səyyarə deyir bir parə nadan, gecələr.
                        Bülbülün aşiqi – şeyda kimi çox şöhrəti var,
                        Niyə olmur, o mənim tək belə nalan gecələr.
                        Yaxşı ki, təb məni canan sayağı tək qoymur,
                        Qoparır fikri xəyalımda o, tufan gecələr.
                        Atifin can evi viranə idi, lakin onu
                        Alışan duyğuları etdi çıraqban gecələr.

Atif Zeynallı gənclik şairi, məhəbət şairi idi. Sevgi, məhəbbət, gözəllik, sədaqət, vurğunluq, həyat eşqi, həyat sevgisi şeirinin əsas leyt-motivini təşkil edirdi. Gözəllik vurğunu, eşq-məhəbbət məcnunu idi. Bunu qəzəllərində də, sevgi şeirlərində də görmək mümkündür.

Şairin “Eşqin məbədi”, “Sən olmasaydın”, “A zalım”, “Sənmisən?”, “Ay məni yaşadan”, “Gül kimi qızsan”, “Gözlər” və s. şeirləri öz rəngarəngliyi, məna çalarları ilə diqqət çəkən saf, pak, müqəddəs eşq duyğuları ilə zəngin olan sənət incilərindəndir:

                        Dağda çəmən, düzdə lalə sənmisən?
                        Məni salan qeylü qala sənmisən?
                        Bəbəyimdən gecə-gündüz axan yaş,
                        Dodağımdan qopan nalə sənmisən?
                        Mənim ömür yollarımda çənmisən?
                        Buludların kürəyindən enmisən?
                        Duyğularım, misralarım, bəndlərim
                        De sənmisən, de sənmisən, sənmisən?

Poeziya ilə yanaşı, Atif  Zeynallı dram əsərləri də yazıb, yardıcılığına yenilik gətirib. “Sirlər yuvası ”, “Nəriman ata”, “Məmmədli kurorta gedir”, “Ləkə” və s. pyesləri Bakı, Gəncə teatrlarında səhnəyə qoyulub. Ədibin bu pyesləri əsasən komik-dramatik üslubda olub.

Atif Zeynallının Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq elmində də müəyyən xidmətləri olub. Ədəbi tənqidimizdə Akademik Məmməd Arif Dadaşzadə məktəbini ləyaqətlə davam etdirə bilmişdir.

Gənc alimlərin, şairlərin yetişməsində, püxtələşməsində, inkişafında böyük rolu olmuşdur. Bir ağsaqqal kimi, öz ağayanalığı, təmkini və xeyirxahlığı ilə ünsiyyətdə olduğu insanların dərin hörmət və rəğbətini qazanmışdır.

Ömrünün son illərində səhhətindəki problemlər onu rahatsız edirdi, əsəb sistemini tarıma çəkirdi. Bəzi şeirlərində bu halını da şair qələmi ilə oxucusuna çatdırırdı. Bunu tibb bacısına xitabən yazdığı “Bir ürək ki” şeirində görmək olur:

Axtarıb  şah  damarımı,
Çıxarırsan aharımı,
Bacım, bil ki, bu iynə-zad
Daha qəddar düşmən edir,
Mənə qarlı azarımı.

II

Qoy taleyim qaralana,
Can bədəndən aralana.
Dava-dərman kömək etməz.
Bir ürək ki, səhər-axşam,
Neçə yerdən yaralana.

Şair ölümünü hər an gözləyirdi. Nigaranlığını da şeirlərində bildirirdi. Övladlarından, xüsusilə də oğlu Xəzərdən nigaranlıq şeirində açıq-aydın özünü biruzə verirdi:

Axı kimdir yada salan?
Məzarımı xəbər alan?
Məni tək bir bu yandırır;
Millət deyil, Vətən deyil,
Xəzərimdir yetim qalan.

Bədnam əcəl öz kamına yetməsəydi, vaxtsız ölüm Atif  Zeynallını aramızdan erkən aparmasaydı, kim bilir nə qədər yeni şeir, qəzəl və s. ilə oxucularını hələ uzun müddət sevindirəcəkdi.

Ustad, şeirinizdəki  “Axı kimdir yada salan”  sözlərinizlə razı deyiləm. Çünki, məhz bu gün əlimə qələm alıb Sizi yada saldım, ruhumuzu şad etdim. Yazının oxucuları isə bu tanışlıqdan,  həsrətdən sonra  bir  daha, təkrar-təkrar Sizi yad edəcək, şeirlərinizi böyük sövqlə oxuyacaqlar. Əminəm ki, qəzəlləriniz xanəndələrin, mahnıya köklənən şeirləriniz isə müğənnilərimizin repertuarını bəzəyəcək. Latın qrafikası ilə seçilmiş əsərləriniz çap olunacaq, yeni-yeni teleradio verilişləri Sizin həyat və yaradıcılığınıza həsr olunacaq, pyesləriniz tamaşaya qoyulacaqdır.  Çünki, Siz Azərbaycan ədəbiyyatının sədaqətli, məhsuldar fədailərindən olaraq xalqımızın mədəniyyətinin inkişafına xidmət eləmisiniz.

Ruhumuz şad olsun ustad.
Şairin parlaq xatirəsini yad etdik...

Instagram
Gündəmdən xəbəriniz olsun!
Keçid et
Xankəndidə Zirvə görüşü - CANLI