Modern.az

Vətən eşqinə sürgün

Vətən eşqinə sürgün

22 Dekabr 2015, 19:16

Samirə Məmmədli,
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

Nədir  Vətən nəğməsi?!  İlk dəfə bu nəğməni kim oxuyub? Onda necə bir sirr, ofsun var ki, onu oxuyanların ilk və son nəğməsi olur. Dilə gətirmək istə­yən­lərin varlığında doğulur, burula-burula, boğula- boğula yol gəlir, min dolanbacdan keçir və sonda... onu min sevgiylə qəlbində bəsləyənlərə məzar olur bu nəğmə...

Nədənsə, Azərbaycanın istiqlal mücahidləri mənə Simurq quşunu xatırladıb. Dünyanın müxtəlif  coğrafiyalarında  ilk və son nəğmələrini oxuyaraq idealları uğruna son nəfəslərini verən azadlıq aşiqləri... İstənilən milli kimlik üçün “vətən” anlayışı müxtəlif məfhumlarla assosiasiya olunur. Bu, bir qisim üçün yalnız sər­hədləri içərisində yaşadığı torpaqdırsa, bizim üçün ruhun yaddaşıyla bağlıdır. Elə bir yaddaş ki onun faktiki sərhədləri məlum deyil. Bu gerçəklik XX yüzilin  əvvəllərində Azərbaycan mühitində etnik yaddaşa, milli soya sahibçıxma duyğusundan yaranan və azadlıq istəyi ilə xarakterizə olunan fədailik hadisəsi kimi təzahür etdi...

Həmin  dövrdə Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi hadisələr, istila təh­lükəsi, milli kimliyə təcavüz və s. kimi məsələlər ölkədə yeni bir axının- bizim son­ralar istiqlal mücahidləri və ya azadlıq fədailəri adlandıracağımız  qövmün var­lığını şərtləndirdi. İctimai - siyasi formasiyanın müxtəlif mərhələlərində  belə ha­di­­­sələr nadir hallarda olsa da, baş verib; insanların milli ozünüdərki, mövcud qu­ruluşa qarşı barışmaz müxalif mövqeyi, xalqın  zamanla susdurulan güclü daxili ener­jisinin partlayış həddinə çatması kimi səbəblər bu axını qarşısıalınmaz böyük sel halına gətirir. Bugün zaman rakursundan  həmin tarixi gerçəkliyi yaradan şəx­siy­­­yətlərə və baş verən hadisələrin miqyasına  baxdığımızda mənzərə daha da  ay­dın olur. Bu insanlar Azərbaycanda başa gələcək böyük bir fəlakəti dərindən hiss edən və bu səbəbdən daim narahatlıq keçirən insanlar idi. Bu narahatlıqlar da  əbəs deyilmiş...


Bu mənada,  o  dövrün parlaq simalarından və hərəkətverici quvvə­lərin­dən bi­ri də taleyinə didərginlik ömrü yazılan  Keykurun təxəllüslü Nağı bəy Şeyx­zamanlı idi. O, 1883-cü ildə  rus istilaçılarına qarşı savaşmış Cavad xanın Gəncə qa­­la­­sında dünyaya göz açmışdır. Şeyx Nizami Gəncəvinin şəcərəsindən olan Nağı bəy Azər­baycanın ilk tarixçilərindən hesab olunan İbrahim bəy Qüdsinin qardaşı Saleh bəyin oğlu idi. Saleh bəy də, öz növbəsində dövrünün tanınmış ilahiy­­yatçı­larından idi. Şeyxzamanlılar həm də, Gəncədəki məşhur İmamzadəyə nəzarət edir­dilər. On­lara alicənab, çox tanınmış nəslin nümayəndəsi kimi hörmət edir,  Şıx­zamanlılar kimi tanıyırdılar. Nağı bəyin atası, qardaşı İbrahim bəydən sonra onun torpaqlarına başçılıq edirdi. Onunla bağlı rə­vayət edilən bəzi hadisələr milli his­sinin nə qədər qüvvətli olduğunu göstərir.Erməni Baqratın torpaq iddiasına qarşı dirənməsi və sözü gedən torpağın Azər­baycan torpağı olduğunu sübuta yetirməsi nə­­­­ti­cəsində həmin erməninin təslim olub Gəncəni tərk etməsi danışılanlar içərisindədir.

Belə bir mühitdə tərbiyə alan bir şəxsin siyasi fəaliyyəti o qədər də təəccüb do­­ğurmur. Onun həyat və fəaliyyətinin  ayrı-ayrı məqamları müxtəlif  filmlərə möv­­­zu olur. Bu baxımdan 2013-cü ildə Azərbaycanda istehsal olunan “Keykurun”  sənədli filmi diqqəti cəlb edir. Nağı bəy, Gəncədə əsası Əhməd bəy Ağaoğlu tərə­findən qoyulan  məşhur “Difai”(1905) təşkilatının, 1917-ci ildə isə Nəsib bəy Yu­sif­­bəyli tərəfindən təsis edilən “Türk Ədəmi Mərkəziyyət” partiyasının uzvü olub. 1917-ci ilin may ayında “Müsəlman Demokrat müsavat” partiyası ilə birləşərək “Müsavat” adını almış hə­min partiyanın üzvi kimi Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatında fəal iştirak edir. O, həmçinin, 1919-cu ilin avqust ayında “Əksinqilab ilə mübarizə” təşkilatının  rəisi təyin  edilir və 1920- ci il təşkilat bura­xılana qədər onun rəh­­bəri kimi fəaliyyət göstərir. Beləliklə, Nağı bəyin əvvəlcə qardaşı Məm­məd­­bağır, sonra özü indiki Milli Təhlükəsizlik orqanının ilk rəhbərləri kimi tarixdə qalırlar. Həmin ilin aprel ayında rus istilaçıları Azərbaycanı işğal etdikdən sonra Nağı bəyin mühacir həyatı başlayır. O, xeyli müddət Türki­yə­də, sonralar isə Almaniya və ABŞ- da yaşayır. Mühacirətdə olarkən də qəlbi bir an olsun, doğma Azər­baycandan ayrılmır, onu uzaqdan da olsa daim izləyir. Vətəndən ayrı düşdüyü illərdə Azərbaycan sevgisiylə qələmə aldığı əsərlərdə bu həsrət bütün ağrısıyla əksini tapıb. “Keykurun" imzasıyla yazdığı "Böyük  xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyev" (1957), "Dərdləşmə"(1963), "Azərbaycan is­­­tiq­­­lal mücadiləsi xatirə­ləri"(1964) əsərləri bu mənada maraq doğurur. Azər­baycan davasının yo­rul­maz savaşçısı Nağı bəy xatirələrində 1905-1920-ci illəri - mübarizə tarixinin başlanğıc mərhələsini və ən qızğın dövrünü əhatə edən hadisələri əks etdirir, onlara həm də qiymət verirdi. O, məramını və inamını belə ifadə edirdi:   "Bütün mü­qəddəratıma inandığım kimi ona da inanıram ki, nə rus, nə də qurulacaq bu və ya digər rejim Azər­baycanda əsaslı olaraq uyğunlaşmayacaq və yaşa­mayacaqdır... İstiqlal fikrini və imanını bütün inancımıza üstün tutan Azərbaycan xalqı yenidən tam istiqlalına qovuşacaqdır. Mənim fani vücudum və həsrət dolu gözlərim o xoşbəxt günü ola bilsin görməyəcəkdir. Ancaq ona inanıram ki, keçmişindən daima iftixar duyulan xalqımız bu kiçik əsərimi öləndə rəsmlərlə bəzəyib çap etdirəcəkdir".(6; s.10) Göründüyü kimi, bu sətirlərdə onun portretinin hardan baxsan görünən cizgisi - əqidəyə tapınma və Vətən eşqinə tutulma həm də haqqında bəhs edilən mücahidlər nəslinin xarakterinin açılmasında açar rolunu oynayır. Fikrimizcə, bu xarakterik cəhət, daha doğrusu, Nağı bəyin xarakterində sümükləşən cizgi Azərbaycan tari­xinin çox vacib bir məqamı ilə bağlıdır. Nağı bəy irəlidə qeyd edəcəyimiz kimi, ru­hi-mənəvi baxımdan Gəncə üsyanının yetirməsi idi, onun mühacirətdə yazdıqlarını Cavad xanın ruslara qarşı ölüm-dirim savaşı ilə birlikdə götürüb araşdırsaq bu xarakterin bütün mahiyyətini anlamış olarıq. Həqiqət budur ki, Nağı bəyin zamanın sərt divarlarını aşıb gələn və özünü doğruldan inam dolu sətirlərini həyəcansız oxu­maq olmur. Onun və digər mücahidlərin Vətənə həsrət dolu baxışlarında bir niga­ran­­çılıq da vardı: istiqlal uğrunda qanını axıtmış millətin şüuru istila rejimində da­ğı­lıb məhv olacaqmı? Bu millət həmin rejimin antimilli siyasətinə, bu siyasətin insanın iliyinə işləyən əzicilik qayəsinə uyğunlaşacaqmı? Narahatlığın əsas səbəbi, zənnimizcə, bu idi. Tarix bu sualı necə cavablandırdı? Nağı bəyin dedikləri düz çıx­­­­­dı: bir tərəfən, ağır zülm altında əzilib də sıradan çıxmamaq mümkün deyildi. Di­­­gər tərəfdən isə, onun dediyi kimi, bir gün vəziyyət kökündən dəyişdi. Nağı bə­yin demək istədiyi problemlər gündəmə gəldi. Milli şüur bərpa edildiyi məqamda 70 il ərzində fasiləsiz davam edən basqı da müəyyən mənada özünü göstərdi.

Burda bir məqamı xüsusi ilə vurğulamaq lazımdır. Əslində Nağı bəy kimi digər mü­ha­cir­lərin də dediklərindən çox demək istədikləri daha önəmli idi. Bu xatirə­lərin, bu ədəbiyyatın alt qatında onların gələcəyə mesajları yatırdı. Bunu belə izah edək: onların dediklərində açıq-aşkar fəryad duyulur. Bu, həmin ədəbiyyatın görü­nən qatıdır. Fəryadın doğurduğu suallar da məlum idi: niyə belə oldu, bu millət özünə gələ biləcəkmi? Və alt qatdan, ümumi Vətən davası kontekstindən gələn sullar da burdan qaynaqlanırdı: millətin haqqı əlindən alındı və istilaçılara yem ol­du. Onu və silahdaşlarını düşündürən yaddaşın dərinliklərində gedəcək pozucu pro­­­ses­lər idi. Buna görədir ki, yeri gəldiyində, əlində silah mübarizə aparan bu aydınların qələmə  aldığı əsərlər alt qatla əlaqələndirilir, mil­­­­lətin şüurunun zədə­ləndiyi nöqtə ilə assosiasiya edilirdi.  Nağı bəyin bir mücahid kimi portretində onun düşüncələrini bu günlə, bu gün dünyada gedən proseslərlə (! – S.M.) əla­qə­lən­dirən əsas məqam, fikrimizcə budur. İstqilalını qanı bahasına əldə etmiş mil­lət bir daha istilaya, milli zəmində aqressiyaya tuş gələrsə, bu, onun gələcəyinə, döv­­­lət qurma fəaliyyətinə əsaslı təsir edir, problemlər yaradır və millətin ayıq-sa­yıq ol­masını şərtləndirir. Bu məqam isə Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatının kon­tekstini anlamaqda bizə yardım edir.

Ümumiyyətlə, mühacirət nə idi?  Niyə bu anlayış bizim üçün nisgil, kədər və müəyyən mənada itirilmişlik duyğusu ilə assosiasiya olunur? Axı, sözün etimo­lo­giyasına nəzər saldıqda, bu, həm də bir yerdən başqa yerə köçməkdir?! Müha­cirətşünaslar deyirlər ki:"Vətəni tərk etmiş hər insan mühacir sayılmaz. Mühacirəti bədbəxtlik və ümid doğurur...". "Mühacirət ədəbiyyatı" anlayışı əslində ədəbi aspektdən çox siyasi anlam daşıyır və hər ikisini ideal şəkildə ehtiva edir. Çünki bu, Vətənin taleyi ilə bağlı idi. Yəni yaddaşla bağlı olan siyasi ədəbiyyat idi. Fikrimizcə, “mühacirət ədəbiyyatı” anlayışına nəzəri baxımdan qayıtmaq lazımdır.  Mühacirət ədəbiyyatının davamlı təd­qiqatcılarından Nikpur Cabbarlının da qeyd etdiyi kimi, mühacirət ədəbiy­yat­şünaslığını XX əsr hadisəsi kimi qiymətləndirən ədəbiyyat nəzəriyyəçisi professor Y.B. Borev bu ədəbiyyatın əsas özünə­məx­susluqlarını belə qeyd edir: "Mühacirət ədəbiyyatı:

a) Vətəndəki quruluşa və qayda - qanuna munasibətdə açıq müxalifət mövqeyində dura bilir;

b) Hər zaman, heç olmazsa, zəif də olsa, nostalgiyanın acısını ifadə edir;

c) Vətən mühiti ilə bilavasitə deyil, yaddaş vasitəsi ilə bağlıdır və mənsub olduğu xalqın çağdaş həyatından zaman və məkan baxımından ayrı düşmüşdür;

ç) Vətəndəki tarixi dəyişiklikləri öncədən duyur və kəskin hiss edir;

d) İkidilliliyə və ikimədəniyyətliliyə (Məs: V. Nabokovun yaradıcılığı), yaxud ən azı bir dili digər dillə və ya doğma (milli) mədəniyyəti yaşadığı ölkənin mədəniy­yəti ilə zənginləşdirməyə meyillidir;

e) Vətəni həm daxildən, həm də xaricdən görür (çıxış və yeni sığınacaq nöqtələrindən dünyanın miqyaslı görünüşü);

ə) Ölkələr, xalqlar, mədəniyyətlər arasında körpü salır". 

Bilindiyi kimi, bu özünəməxsusluqlar ümumi səciyyə daşıyır, yəni konkret olaraq Azərbaycan mühacirət ədəbiyyatına tətbiq ediləndə özünü tam şəkildə do­ğrultmur.  Nağı bəy və onun kimi mücahidlər, vaxtilə mühüm vəzifə daşımış, quru­lan milli hökumətin tərkibində çalışmış insanlar idi. Bu səbəbdən onların “vətən­dəki quruluşa və qayda-qanuna açıq müxaliflikləri” başa düşüləndir. Başqa bir sual: onlar Vətəni xaricdən və daxildən necə görürdülər. Təkcə Nağı bəyin deyil, Rə­­­sul­­zadənin, Yurtsevərin və digər mühacirlərin əsərlərində “Vətəni daxildən gör­mək” spesifik sayıla biləcək hadisə idi. Bunu izah edək.

Mühacirət ədəbiyyatının  spesifik xüsusiyyətlərini ozündə əks etdirən bu xarak­­teristikanı müəyyən fərqlərlə Azərbaycan  mühacirət ədəbiyyatına da aid etmək olar. Ancaq təbii ki, hər millətin öz milli ağrıları var və onları başqalarının duyması mümkün deyil. Tariximizə və milli yaddaşımıza mühacirət dalğası ciddi və təkmil şəkildə ilk dəfə olaraq XX yüzilin əvvəllərində daxil oldu. Və 1991-ci ilə qədər öz aktuallığını qorudu. Əvvəlki əsrlərdə Azərbaycan ədəbiyyatı tari­xin­də bəzi ədib­lərin mühacir həyatı yaşadığı bilinsə də, həm motiv, həm də təşkilatlanma baxımın­dan Azərbaycan Cümhuriyyətinin süqutundan sonrakı mü­ha­­cirət xüsusi axın kimi qiymətləndirilir. Maraqlısı o idi ki, bu ədəbiyyatı yaradan nü­ma­yəndə­lərin əksəriy­yətinin yazıçılıq iddiası yox idi. Onlar öz sevdaları uğruna qələmi də özlərinə silah etmiş qəhrəman mücahidlər idi. Bəlkə də, elə haq­qında danışdığımız, bilavasitə iş­ti­rakçısı olduğu hadisələri qələmə almaqla mühacirət nəsrinin ən gözəl nümu­nə­lərini yaradan Nağı bəyin tale yolu belə bir tarixi vaciblikdən keçməsəydi , bu iste­dadı da heç vaxt ortaya  çıxmayacaqdı.

O, digər sağ qalan silahdaşları kimi uzun illər qürbətdən Vətənə baxdı.  Qürbətdən Vətənə baxmaq, Vətənin ağrılarını canında hiss edirmiş kimi yazmaq, onun bu günkü ağrılarını çəkərək gələcək faciələrini canlandırmaq mühacirət ədə­biy­yatının əsas motivi, ona stimul yaradan başlıca qayəsi idi. Mühacirət ədəbiyyatı həmin həsrət dolu baxışın, nigarançılığın bilavasitə ifadəsi idi; amma bunu da qeyd etməliyik ki, bir qayda olaraq, illər keçdikcə şüuraltından gələrək yazıya çevrilən bu motivlərin siyası rəngi, ideoloji koloriti Nağı bəy kimi geniş dünyagörüşlü və siyası baxışları formalaşmış insanların əqidəsi ilə bağlı idi. Bəli, Nağı bəy Vətəni hər yer­­­dən-mətbuatdan, dost-tanışdan, yaddaşından izlədi. Onun xüsusilə, "Dərd­ləşmə", "İstiqlal mücadiləsi xatirələri" kitabları bu bilgilərin, o daxili sarsın­tıların yer aldığı dəyərli mənbələr kimi qarşımıza çıxır. Oğlu Yavuz bəyin atası və silah­daşları haqqında yana-yana :" Yazıq babalar həpsi qürbətdə "vətən-vətən" deyə -deyə can verdilər. Xəlil bəy, Şəfi bəy, Mustafa Vəkilov, Hüseynqulu Xan, zavallı babacığım... nələr çəkdilər. Neçə illər qışa odun almadılar- gedirik-söylədilər"- deməsi bu facənin miqyasını və də­rin­liyini əks etdirir. Nağı bəy  anasının mündən on il sonra xəbər tutur. Bu ağrının dərəcəsini müəyyən edə biləcək hansısa barometr varmı?! Bu necə bir sevgiydi ki, o fonda ailəvi faciələr, dərdlər “yaddan çıxırdı”, adi nüans kimi görünürdü?! Bəzən bir ailə, bəzən də bir nəsil yer üzündən silinirdi. Ailəsinin əksər üzvlərinin güllə­ləndiyini deyən Yavuz bəy "kimsəyə "əmi, dayı" deyə bilmədən 65 yaşa çatdım"- söyləyir.

Nağı Keykurun  1967- ci ildə ağır xəstəlik nəticəsində həsrət dolu gözlərini hə­­­yata yumur. Onun "Xatirələr"i qarşımdadır... Bu kitabı vərəqlədikcə, Vətən sev­gisiylə süslənmiş faciəli ömrün müxtəlif məqamları gözlərim önündə canlanır. Sətirlərdən boylanan sərt, qətiyyətli, mövqeyindən dönməyən bu adamın bütöv obrazı həm də  dürüstlüyü, həssaslığı və kövrəkliyi ilə insanı valeh edir. Qardaşı Məmmədbağır Şeyxzamanlı ilə olan son görüşündə bu cizgilər daha aydın görünür. Qızıl ordu Bakını işğal etdikdən sonra bolşeviklər müsavatçıları öldürmək məq­sədilə yaxalamağa başlayırlar. İlk həbs etdikləri də Nağı bəyin qardaşı Məm­məd­bağır olur. Nağı bəy bu barədə yazır: "Məmmədbağır Şeyxzamanlı Parla­men­ti­miz­də Gəncə deputatı və “Müsavat” partiyasına mənsub idi. Tutulduğunu er­təsi gün öy­­­­­rəndim. Onu qurtara bilmək barədə düşünürdüm və çalışır­dım. "Çe­ka"dakıların böyük qardaşıma mənim üçün "o gəlsin, səni buraxarıq", dediklərini öyrəndim. Bu­nunçün həmin gün "ceka"ya getdim "(Xatirələr; s.129) Beləliklə, Nağı bəy təslim olmaq üçün "Çeka"nın binasına gedir. Uzaqdan nəzarət otağından onun gəldiyini görən qardaşı qışqıraraq ona çıxıb getməsini deyir.Onu da  deyir ki, əgər məni eşit­mə­yib qapıdan içəri girsən özümü pəncərədən bayıra atacam. Nağı bəy həm də əx­laqi keyfiyyətləri yüksək olan biri idi. O, nəticəni bildiyi halda, boyük qardaşın sö­zündən çıxa bilmir. Pəncərəyə baxa- baxa geri qa­yıdır. Bu, onun qardaşı ilə son gö­rü­şü olur. Gəncəyə gələndən sonra eşidir ki, böyük qardaşını güllələyiblər. Sonrakı günlərdə Tiflisə yola düşür. Və yolda digər silahdaşlarının da qətl xəbərini alır. Hə­min hadisə Azərbaycanın uzun illər kölgədə qalmış istiqlal mücahidlərindən Əziz Alpoudun "Həyatımın hekayətləri" romanında da göstərilir. Əziz bəy onu belə nəql edir: "Mən dəmir yolu məntəqəsindəki vəzifəmi davam etdirirdim. Bir gün günor­tadan sonra, işimlə bğlı Telefon küçəsindən gedərkən, qarşıma Nağı bəygilin qohu­mu və həmyerlisi olan "Çeka"da işləyən bir "hakim" çıxdı. Məni tanıyırdı. Qəf­lə­tən qarşılaşdıq və məni ins-cins olmayan küncə çəkdi. Əlindəki bir dəstə açarı mənə uzatdı:

- Bu açarları, mümkünsə  Nağı bəyə verə bilərsinizmi? Mən onlara gəlmək istəmirəm... Bu açarlar onun böyük qardaşı Məmmədbağır bəyindir... Onu bugün güllələdilər... ". Əziz bəy Nağı bəyi çağırtdırıb qardaşının olüm xəbərini çatdırır. Eyni hadisələr hər iki müəllif tərəfindən bəzi fərqlərlə nəql edilir. Nağı bəy xatirələrində qardaşının ölüm xəbərini Gəncəyə getdikdən sonra aldığını deyir. Ancaq Əziz bəyə istinad edəriksə, Nağı bəy bu xəbəri Bakıda ikən alır. Başqa bir məqam da Nağı bəyin qaçırılması ilə bağlıdır. Əziz bəy "Həyatımın heka­yət­lə­ri"ndə yazır ki, Nağı bəyin də öldürüləcəyini bildiyim üçün onun qaçmasına yar­dım etdim. Eyni hadisəni danışan Nağı bəy Əziz bəyin timsalında tanımadığı biri­nin ona kömək etdiyini deyir. Əziz bəy isə, xatilərində onların ailəsini yaxşı tanıdığını iddia edir.

Nağı bəyin mənəvi keyfiyyətlərindən bəhs edərkən, onun  milli və din duyğu­su ilə bağlı mövqeyinə də diqqət yetiririk: "Hər bir azərinin ürəyi iki müqəddəs var­­­­lıq ilə doludur. Birisi din duyğusu, diğəri milli duyğu. Azərilər bu iki müqəddəs varlıqlarını sevimli milli bayraqlarında da əks etdirmişdilər... Hər bir azərinin fikri istiqlal duyğusu ilə doludur ". Onun əsrlərlə səy göstərmənin  nəti­cəsində dinini, ənənələrini, adətlərini, məntiqini, insani duyğularını qanun şəklində ifadə edə bilən bir millətin övladı olmasının qürurunu yaşadığı hər ifadəsindən bəllidir. Bu, o zaman idi ki, dünyada gedən proseslər hər bir ölkəni və xalqı bir məsələ daha çox düşündürür və narahat edirdi: istiqlal duyğusu və onu itirmək qorxusu. Bu iki hiss bir-birindən heç də ayrı deyildi və həmin şəraitdə ola bilməzdi. Nağı bəyin portrerini yaradarkən bu nöqtəni xüsusi ilə vurğulamaq lazımdır. Bir tərəfdən, həmin dövr xalqların “istiqlal intibahı” kimi dəyərləndirilməklə, onlar üçün imperiyadan – xalqlar həbsxanasından qopmaq və ayrılmaq mənasında böyük bir şans yaratmışdı, digər tərəfdən isə, bu istiqlalın itirilməsi təhlükəsi də böyük idi. Şübhəsiz ki, xüsusi xidmət orqanının rəhbəri və böyük və ağrılı bir yol keçmiş şəxsiyyət kimi Nağı bəy də həmin təhlükəni hiss edir, hər an onun baş verəcəyini gözləyirdi. Hadisələrin hansı şərtlər daxilində baş verəcəyindən asılı olmayaraq, istiqlal duyğusu naminə yaşayan bir insanın onu itirmək qorxusu adı çəkilən portretdə fon rolunu oynaya bilər. Nağı bəy bu qara buludları görür və özünü itirmirdi, çünki o, itirildiyi halda belə, istiqlal duyğusunun əbədiliyinə inanırdı. Onun “Xatirələri”ndən əsas məqsəd də yurddaşlarına bu əbədilik duyğusunu bir daha aşılama idi. Bu dəyər itirilsə də, xalqın əlindən alınsa da, onu canın və qanın bahasına yenidən əldə etməyə borclusan. Bu isə, siyasi-ideoloji mahiyyət daşıyan mühacirət ədəbiyyatının kredosu sayıla bilər. Altından xətt çəkərək qeyd etmək lazımdır ki, istiqlal duyğusu XX əsrin əvvəllərinə təsadüf etsə də, təkcə o dövrün, o qısa zaman çərəyinin məhsulu deyildi, bunun tarixi kökləri və dərsləri var idi, yəni, Vətən tarixi ilə bağlı idi. 

 Tarix səhifələrində yer alan və mübahisə doğuran iki mühüm hadisə -  Gəncə üs­yanı və Qafqaz is­lam ordusunun Azərbaycana gətirilməsilə bağlı mə­sələlərə Na­ğı bəyin xatirələrində aydınlıq gətirilir. Bu bilgilər həm də ona görə qiymətlidir ki, o, mövcud  hadisələrin birbaşa iştirakçısı idi.  Müxtəlif ziddiyyətli yanaşmalarla yad­da qalan və istər tarixi mənbələrdə, istərsə də digər mühacir ədiblərin əsər­lə­rində Gəncə üsyanı ilə bağlı maraqlı məqamlara rast gəlirik. Məlum olduğu kimi, XIX yüzilin əvvəllərində rus çar imperializmi Azərbaycan xanlıqlarını işğal etmə­yə başlamış və bunu mərhələli şəkildə həyata keçirmişdir. Lakin rusların ən çətin mübarizəsi Gəncə  xanlığı ilə olmuşdur. Rus ordularının komandanı general Si­sia­nov  ilə Gəncə xanı Cavad xanın mükaliməsi, xüsusilə, xanın ruslara ibrət­a­miz ca­va­­­bı tariximizin ən dəyərli səhifələrindəndir. Qüvvələr qeyri-bərabər olduğu üçün döyüş məğlubiyyətlə nəticələnir, şəhərə daxil olan ruslar heç bir canlıya mərhəmət etmir, onları amansızca qətlə yetirirlər. Nağı bəy Gəncənin böyük məsci­din­dəki qətliamı bütün təfərrüatı və şübhəsiz ki, ürək ağrısıyla nəql edir. Daha sonra XX yüzilin əvvəllərində Azərbaycanın hər tərəfində hərəkətə gələn istiqlal mücadiləsi hərəkatı Gəncə ətrafında da cərəyan edir. Nağı bəy prosesi belə izah edir: "Ru­siyanın  mərkəzi və ətrafindakı sinfi mücadiləni unudub, yəhudi qırğını ilə məşğul olmağa başlamışdı. Ancaq çar idarəsinin böyük bir narahatçılığı vardı: Azər­baycanın üsyanı və xüsusi ilə əvvəlcə Gəncəyə edilən zülmün intiqamını gən­cəlilərin almağa qalxmaqları. Bu narahatlıqla başlayan çar idarəsinin yaratdığı fa­ciənin ikinci pərdəsi Azərbaycanda oynanılmağa başlandı." Beləliklə, ruslar ermənilərin əli ilə bu dəfə erməni-türk qırğınını  Gəncə şəhərində təşkil edir və bununla kifayətlənməyərək eyni qırğını paytaxt Bakıda da həyata keçirirlər. Beləcə, 1905- ci il üsyanı da yatırılmış olur.

İkinci əsas məqam, Nağı bəyin özünün birbaşa iştirakçısı olduğu Qafqaz is­lam ordusunun Azərbaycana gətirilməsi ilə bağlıdır. Səfərin heyəti ilə bağlı bəzi mübahisəli məqamlara rast gəlinir. Ancaq Nağı bəy başçılıq etdiyi səfəri bütün təfərrüatı ilə nəql edir ki, bu da bizə xeyli informasiya verir. Xatirələrdəki məsə­lələrə istinad etməzdən əvvəl Qafqaz islam ordusunun Azərbaycana gətiril­məsinin tarixi vacibliyi, gəlişin məqsədi və nəticələri ilə bağlı həmin dövrdə mətbuatda yer alan bəzi məlumatlara nəzər salaq. "Osmanlı dövləti və Azərbaycan Cümhuriyyəti arasında bağlanmış dostluq və əməkdaşlıq müqaviləsinin şərtlərinə görə, Azər­baycan türklərini bolşevik istilasından və ermənilərin törətdikləri qətli­amlardan xi­las etmək ücün türk ordusunun ilk heyəti 1918- ci il may ayının 25-dən Azər­bay­cana gəlməyə başladı ". Akif Aşırlı Qafqaz islam ordusunun Azər­baycana gəlmə tarixi ilə bağlı "Cümhuriyyət dövrü mətbuatında Qafqaz islam ordusu" kitabında məlumat verərkən, bu gəlişin məqsədini  Azərbaycanda və Qafqazda ya­şa­­yan türk xalqlarını öz müstəqilliyinə qovuşdurmaq siyasətini həyata keçirən Türkiyənin azadlıq savaşına qoşulması kimi qeyd edir. O, bu tarixi faktı bolşevik mətbuatının bir az fərqlı rakursda olsa da işıqlandırdığını göstərir və məlum hadi­sə­nin Nağı bəyin xatirələrində əks olunduğunu nəzərə çatdırır.

 Osmanlı dövlətinə heyət göndərmə səlahiyyəti alan Nəsib bəy bu ağır və mə­su­­­liyyətli işi Nağı bəyə tapşırır. Nağı bəy səfərlə bağlı təəssüratlarından bəhs edər­kən, sovet mətbuatının da təsirilə tarixdə işğal və ilhaq məqsədilə edildiyi gös­tərilən bu azadlıq yürüşünün əslində qardaş kö­məyindən başqa bir şey olmadığını göstərir. O, bır sıra hökümət nümayəndələri, o cümlədən, Tələt paşa, Ənvər paşa və Nuru paşa ilə görüşür. O, məramını belə ifadə edir:"...Müstəqil yaşamağa əzm etmiş millətimizin böyük bir nöqsanı vardır. Xalqımızın vaxtilə hərbi təlim və tər­biyədən məhrum olması və rus çarı  Birinci Pyotrun göstərişinə əsasən İran və Tür­kiyənin rus himayəsi və təsiri altına düşməyincə Qafqazdan əsgər alınmamasını əmr etməsi bu çatışmazlığı yaratmışdı. Azərbaycan xalqı sizdən kömək gözləyir. Mil­lətimiz müstəqil olmaq niyyətindədir. Siz qardaş əlinizi bizə uzadın, bizə yardım edin. Müstəqil olaq. Siz bizi çəkib öz tərəfinizə yıxmayın, ayaqda qalarıq.  (Bu zaman mərhum Tələt paşa salondakılara dönərək dedi:"Görün ilhaqı nə gözəl türkcə anladır"). Bizə böyük hərbi qüvvə göndərməyin. Bizə hərbi təlimçilər və serjant korpusu göndərin. Bizdə qisa bir  vaxt ərzində hərbi qüvvə yaratmaq imkanı vardır. Türk olduğumuz üçün lazım olan qüvvə qanımızda mövcuddur. Xalqımızın milli qüvvəsinə güvənərək qısa bir müddət ərzində rusları torpağımızdan təmiz­ləyib ata bilərik". Bu cümləyə bir də diqqət yetirmək lazımdır: siz bizi çəkib öz tərəfinizə yıxmayın, ayaqda qalarıq. Daha sonra: bizə böyük bir ordu göndərməyin. Təlimçilər göndərin. Yəni, məqsəd həm də millətin bu istiqlalı qanı bahasına, vuruşaraq əldə etməsi məramında idi. Belə olarsa, onun Gəncə üsyanından bəri mürgüləyən yaddaşı oyanar və Vətən uğrunda döyüş ruhuna hakim kəsilə bilər. Nağı bəy bu görüşmə və anlaşmanı iki qardaşın dərd­ləşməsi kimi qiymətləndirir. Onu bu görüşdə  mövcud dövr mətbuatında tanınan im­­zalardan olan Ömər Faiq Nemanzadə müşayiət edir. İlk zamanlar siyasi əqidələri səbəbilə anlaşmazlıqlar yaşasalar da, sonrakı günlərdə ümumi qayə uğrunda birləş­məyi bacarır və dostlaşırlar. Nağı bəyin iki ay davam edən çətin səfəri nəticəsində Nuru paşanın başçılığı ilə Qafqaz islam ordusunun Azərbaycana xilaskar yürüşü baş tutur. Nağı bəy Nuru paşanı Gəncədəki evində qonaq edir. Deyilənə görə, o, ordu və hərəkatla bağlı bir çox məsələləri Nuru bəylə bu evdə müzakirə edir. Şa­hidlər onu da deyirlər ki, Nuru paşa Gəncədə qaldığı müddətdə bir dəfə də olsun, evdən bayıra çıxmaz, ətrafı pəncərədən seyr edərdi. Beləliklə, islam ordusunun kö­məyi ilə ruslar və ermənilər üzərində qalibiyyət elan edilir. Ancaq həmin vaxtlarda in­gi­lislərin  istilaçı gəlişi və Türkiyənin məğ­lubiyyətilə türk ordusu geri çağırılır.

Bilindiyi kimi, Nağı bəy  həm də "Əksinqilab ilə  mübarizə" təşkilatının ilk rəhbərlərindən olmuşdur. Təşkilat yarananda ona ilk rəhbərliyi qısa müddət ərzində  qardaşı Məmmədbağır bəy etmişdir.Tədqiqatçı Cəlal Qasımov özünün "Əksinqilab ilə mübarizə təşkilatı və siyasi repressiya" kitabında mövcud məsələləri geniş işıq­landırır, maraqlı nəticələrə gəlir. O, burada  arxiv sənədlərinə də müraciət edərək Şeyxzamanlılar haqqında müfəssəl məlumat verir. O, öz tədqiqatında əksinqilab təşkilatında Nağı bəylə çiyin- çiyinə çalışan gurcu kəşfiyyatçısı Beriyaya xüsusi böl­mə ayırır. Cəlal Qasımov onunla bağlı xüsusi məqama diqqəti çə­kir:"Tə­əc­cüb­lüdür ki, yüzlərlə insanın  qanının axıdılmasında əli olan Beriya məhkəmə pro­sesində "Əks inqilab ilə mübarizə" təşkilatı barədə demişdir:

"... Mənim ən ağır cinayətlərimdən biri... müsavat əks kəşfiyyatında iştirakımdır. Bu günahımı mən tamamilə boynuma alıram ("Mir Cəfər Bağırovun məhkəməsi", Bakı-1993, səh.21)". Bəli! Beriya müsavatçılarla çalışdığı halda çox keçmir ki, öz satqın xislətini  ortaya qoyur. Ona çox yaxşılıqlar etmiş Nağı bəy hətta onunla olan xatirəsini belə lənətləyir.

Nağı bəy mühacirət həyatı haqqında bunları qeyd edir: "Mühacirət həyatımın xatirələrini başqa bir kitabımda yazacağam. Ancaq qısaca deyə bilərəm ki, Azər­bay­canımızın işğalından sonra bütün dünyaya dağıldıq. Ana vətən Türkiyədə özümüzə sığınacaq tapan bizlər özümüzü vətənsiz hiss etmədik. Türkiyə vətəndaşı olduq. Vətəndaşlıq borcumuzu yerinə yetirdik, yetiririk, yetirəcəyik. Digər tərəfdən, Azərbaycanın qurtuluşu üçün çalışdıq, çalışırıq, çalışacağıq"(6; s.99). Nağı bəy bu əsərdə daha çox hadisələrin ictimai-siyasi yönünə diqqəti yönəldir. Ona görə də baş verənlərin onların həyatında, taleyindəki əksini, faciələrin insani miqyasını çox da təfərrüatıyla görə bilmirik. Təəssüf edirik ki, müəllifin nəzərdə tutduğu o əsər yazılmır. Nağı bəyin rus komandirinə verdiyi cavabda, zabitlərə de­diklərində onun portretinin  ictimai-siyasi ideoloq, həm də dönməz insan kimi ciz­gi­ləri aydın görü­nür.

Nağı bəyin nəzərdə tutduğu əsər yazılmasa da, biz onun bəzi mühüm sətir­lərini fəhm edə bilirik: Vətən eşqinə sürgün əbədidir. Vətən eşqi, Vətən duyğusu bü­tün dəyərlərin başında gəlir!..

Whatsapp
Bizə yazın!
Keçid et
Deputatlar Rusiyaya getməyəcək - Zelenskinin bunkeri vuruldu