Modern.az

"Onun haqqında Heydər Əliyevin də, Əbülfəz Elçibəyin də eyni fikirləri var"

"Onun haqqında  Heydər Əliyevin də,  Əbülfəz  Elçibəyin də  eyni  fikirləri  var"

Ölkə

14 Mart 2016, 22:50

 

Dünya şöhrətli yazıçı Q.Q.Markes özünün ən çox sevdiyi və yüksək dəyər verdiyi “Patriarxın payızı” romanından  bəhs edərkən  yazır  ki, mənim   daim   axtarışında   olduğum   və  yazmaq istədiyim  əsər “Yüz   ilin  tənhalığı”   yox,  ““Patriarxın payızı” olub. Bu roman oxucudan müəyyən ədəbi hazırlıq tələb edir ki, məhz həmin bu cəhətinə  görə  bu   əsəri  çox  yüksək  qiymətləndirirəm”.

Eyni  münasibəti   xalq  yazıçısı  Anarın  ötən əsrin 60-70-ci illərn əsrimizin  ideya-məzmun axtarışlarını şərtləndirən   və  ona  yeni  dəyər gətirən “Ağ liman” povesti haqqında da demək olar.  Həqiqətən   də  “Ağ liman”   sovetlər  dönəminin zor basqılarını yaşayan Azərbaycan insanının  ədəbi qavrayış və münasibətindən  müəyyən hazırlıq tələb edən ilk əsərlərdən biri, bəlkə də birincisi   idi.  

Məhz   bu  əsər  Anarın  daim axtarışında olduğu və yazmaq istədiyi “Ağ qoç, qara Qoç”, “Gözmuncuğu”  kimi son dərəcə bitkin,   dərin  fəlsəfi-sosial   mahiyyət  daşıyıcısı olan  əsərlərinin  araya-ərsəyə  gəlməsinə  ilk vəsilə oldu.

Dünya  ədəbiyyatı   tarixində  elə  qüdrətli   söz ustaları var ki, onlar yalnız şair, yazıçı, aşıq adı ilə anılır, xatırlanırlar. Ancaq bu müstəvidə elə insanların dərin hörmətə layiq adı var ki,  onlar təkcə böyük sənətkarlar olaraq  ictimaiyyət tərəfindən sevilmirlər; eyni   zamanda da böyük şəxsiyyət, kamil  insan kimi  xalqın yaddaşına həkk  olunurlar. Belə bir dəyərə sağlığında nail olan sənətkarları barmaqla saymaq olar. Çağdaş Azərbaycan  ədəbiyyatının  görkəmli simalarından   biri  olmaqla  yanaşı, Anar   həm   də böyük şəxsiyyət, unikal  vətəndaş  olaraq  müstəsna mövqeyə  malik  həmin  o  azsaylı  insanlardan biridir. Onun yaradıcılığı haqqında,  bənzərsiz söz   dünyası   barədə  dünyanın   və  ölkəmizin  ən nüfuzlu,  dövlət, elm,  ədəbiyyat   və  mədəniyyət xadimləri dəyərli fikirlər söyləyiblər.   

Anar bütün ömrü,   yaradıcılığı   boyu  insanda insan  oyatmaq   mücadiləsində  ön   sırada  dayananlardan   biri   olub  və bu   adam  öz  millətinə, sənətinə  ömrü  boyu   böyük  məhəbbətlə  xidmət etdiyindən  qarşılıqlı  məhəbbət  ummağa  da haqlı olub. Deməyə, sübut etməyə ehtiyac yoxdur  ki,  Anar   ömürlüyü, Anar   fəaliyyəti, Anar yaradıcılığı ruhun,  xarakterin,  şəxsiyyət  bütövlüyünün sevilməsinə doğru aparan yoldu. “Anar ömrü  boyu   cəsarətli  yazıçı  olub...  Obyektivlikdən böyük cəsarət yoxdur  - bu, onun xislətindəki milli yazıçı  narahatlığı  ilə bağlıdır.  Anar həmişə  qələmi ilə xalqının, tarixinin  keşiyində durub”.

“Elə bir   hal   xatırlamıra ki, Anar öz qayğıları qeydinə qalaraq dostlarının, ictimaiyyətin, milli ədəbiyyatın, teatrın, kinonun, yetişməkdə olan nəslin, tələbələrinin  taleyini, bütövlükdə maarifin  qayğılarını  bir dəqiqə unutmuş olsun”    (Oqtay  Mirqasımov).

“Hansı yerə düşür-düşsün, Anar mədəniyyətimizi ləyaqətlə təmsil edə bilər: heç bir çətin məqamda öz şəxsi mənafeyini,  tərif, ad-san, mükafat həvəsini   ümumi   mənafedən üstün tutub,  ədəbi vicdanıına sarı getməz” (Sabir Rüstəmxanlı)).

Onun haqqında mənsub  olduqları millətin tarixində  müstəsna xidmətləri olan Heydər Əliyevin də,  Əbülfəz  Elçibəyin də eyni fikir ucalığından  qaynaqlanan qiymətli   fikirləri  var, bir çox  görkəmli  elm, sənət   xadimlərinin də. Anara türkçülük simvollarımızdan olan Çingiz Aytmatov, Oljas Süleymanov qədirbilənliyindən, dəyərləndirməsindən nəzər  salmaq  daha doğru olardı.

Öz yaradıcılığında sadə, təvazökar insanların iç dünyalarında yaşatdıqları ağrı-acıları Anar son dərəcə  həssaslıqla,  məhrəm, yanımcıl bir yansıtmalarla ifadə edir və onun yaradıcı niyyətində həmişə  müstəsna  bir  xeyirxahlıq,  vətəndaşlıq qayəsi,vətənpərvərliyi ön planda olub. Bu  istiiqamətdə  yazıb-yaratdığı  əsərlərin, eyni zamanda esse və məqalələrin  sadəcə  adlarını çəkmiş olsaq belə, çox uzun bir siyahı  alınar. Və  bu siyahının qapsadığı ümumi məzmunu bir araya  gətirmiş olsaq  gözümüz  önünə heyrətamiz   dərəcədə  sənət  cəfakeşi  olan böyük bir sənətkarın obrazı gələr. Onun bütün yaradıcılıq və ictimai-siyasi  fəaliyyətinin mündəricəsini sözün həqiqi mənasında insanda dərin qürur və rəğbət  hissi  oyadan   böyük vətəndaşlığı qapsayır.

Bu sətirləri yaza-yaza unudulmaz Vaqif Səmədoğlunun son müsahibələrindən birində səsləndirdiyi fikirlər yadıma  düşür;

Vaqif Səmədoğlu deyirdi ki, mən bir çox gərəksiz, adama üzqaralığı gətirən hərəkətləri məhz Anarın  xatirinə  etməmişəm. Bu  cür fikirlər ağlımdan keçəndə Anar gəlib gözlərim önündə dayanıb. Heç vaxt Anardan keçə bilməmişəm.

Bizə elə gəlir ki, bir sənətkar - vətəndaş kimi Anarın gerçək həyatımızda, göz önündə olan varlığını ən böyük və ən dəqiq dəyərləndirməsi elə Vaqif müəllimin söylədikləridir.

Bu, şəxsiyyətə pərəstiş, sitayiş yox, ilk növbədə şəxsiyyətə heyranlığın, məftunluğun və minnətdarlıq duyğusunun ifadəsi, qədirbilənliyi, gerçək şəkilənməsidir. Bu baxımdan Anarın zəngin yaradıcılığı onun müdrik yaşamının, deyək ki, “Gecə düşüncələri”nin yaşandığıı aləmin dünyagörmüşlüyündən izlənməli, öyrənilməli və şəxsi həyatımıza təlqin edilməlidir. Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev böyük qürur hissi ilə vurğulayırdı ki, Azərbaycan xalqının milli sərvəti və intellektual mülkiyyəti, eyni zamanda Azərbaycanın ədəbiyyatıdır, mədəniyyətidir: “Ona görə də biz müstəqil dövlətimizi boş yerdə qurmağa başlamamışdıq. Bizim iqtisadi potensialımız olduğu kimi, bir potensialımız da- intellektual potensialımız da vardır. Bizim potensialımız - ədəbiyyatımız, mədəniyyətimiz intellektual potensialımızın əsasını təşkil edir. Bunu yaradanlar var. Bunu yaradanlar bizim dahi insanlardır. Onlar bəşər mədəniyyətini əsrlərdən əsrlərə zənginləşdirən əsərlər ilə Azərbaycanın böyük intellektual potensialını, mülkiyyətini yaradıblar”.

Dünya şöhrətli dahi siyasətçinin dərin qədirbilənliklə xatırlatdığı və intellektual potensialımızın əsasını təşkil edən mənəvi dünyamızı yaradan görkəmli söz, sənət ustalarımız həm də öz xüsusi özəllikləri - sənətkar şəxsiyyətləri, xarakter bütövlükləri ilə cəmiyyətin diqqət mərkəzində, maraq dairələrində olublar. Xalq öz ruhunun ifadəçisi olan sənətkarlarını həmişə iki aspektdən – şəxsiyyət və istedad prizmasından qəbul edib, meyar olaraq bu iki qütbdən dəyərləndirib. Sənətkar şəxsiyyəti və onun yaradıcı dühası həmişə qoşa qanad qismində tarixə yoldaşlıq edib. Haqlı bir münasibətdi ki, məsələ təkcə hər hansı bir sənətkarın yüksək istedada malik olmasında, bir neçə dəyərli əsər yazmasında yox, eyni zamanda onun “bəşəri problemləri, öz xalqının problemlərini incəliyinə qədər, dərindən anlamasında, mənsub olduğu xalqı ləyaqətlə, namusla təmsil etməsindədir.

Bu cür insanların, bu amalla yaşayıb fəaliyyət göstərən insanların arasında xalq yazıçısı Anarın xüsusi yeri var. Şəxsiyyət bütövlüyü və sabitliyini yaradıcı insan üçün başlıca meyar kimi qəbul edən görkəmli ədəbiyyatşünas alim Kamal Talıbzadə müşahidələrinə əsaslanaraq doğru olaraq qeyd edirdi ki, adətən sənətkarları əsərlərilə tanıyırlar. “Əsərləri onların şəxsiyyəti haqqında təsəvür yaradır”.

Eyni zamanda görkəmli ədəbiyyatşünas fərqində idi ki, bəzən də əksinə olur. Sənətkarın şəxsiyyəti onun yaradıcılığına maraq oyadır. Maraqlıdır ki, bir qayda olaraq ədəbiyyatşünas alimlərimiz Səməd Vurğun, Hüseyn Cavid, Mirzə İbrahimov, Rəsul Rza, Süleyman Rəhimov, Əli Vəliyev, İlyas Əfəndiyev, İsmayıl Şıxlı, Məmməd Araz, Söhrab Tahir, Nəriman Həsənzadə, Anar, Elçin, İsmayıl Şıxlı, Sabir Rüstəmxanlı və başqa görkəmli şair və yazıçılarımızdan bəhs edərkən ilk növbədə onların şəxsiyyət bütövlüyündən və sənətkar qüdrətindən paralel şəkildə söz açırlar.

Xalq yazıçısı Anar doğru qeyd edir ki, əsl sənətkar yalnız özü-özünü sənət vasitəsi ilə tanıda bilər: “Doğrudur, bəzi istisnalar da olur, bu tapınma uzun illər, hətta əsrlərlə gecikə də bilər. Belədə dünyasını dəyişmiş sənətkar bundan xəbər tutmayacaq. Amma gec-tez məhz sənət əsəri – söz, mətn, rəsm, film, musiqi özünü təsdiq edir. Əks halda belə çıxardı ki, bir əsəri dünyaya tanıda biləcək tənqidçi, alim sənətkarın özündən daha böyük təsiretmə gücünə malikdir. Əlbəttə ki, sənətkarın şəxsiyyəti onun yaradıcı həyatının başlıca sütunu olmalıdır. Bəşər övladını əhatə edən aləmdə hər kəsə çox təbii və adi görünən elə xırda həyat faktları var ki, əsl sənətkarlar bu faktları güclü təsir vasitələri, şüalarla işıqlandırmalı və oxucu gözündə insan müqəddaratının təkrarolunmaz mənzərələrini yarada bilməlidir. Akademik Məmməd Arifin böyük şairimiz Rəsul Rza yaradıcılığından çıxış edərək söylədiyi kimi, sənətkarın böyüklüyü ilk növbədə düşüncəli sənət yarada bilməsində,fikrin poeziyasını sənətə gətirməsindədir. Xalq yazıçısı Anarın sənətkar və şəxsiyyət kimi tarixi yerindən bəhs edən tənqidçi alim Vaqif Yusifli dərin qədirbilənliklə bu görkəmli sənətkarın ömür yolunu səciyyələndirən istedad sözüylə yanaşı, altını xüsusi olaraq cızdığı şəxsiyyət sözünü də əlavə edir və yazır: “Anar şəxsiyyətdir! Ucada görünən, yeri billinən şəxsiyyət!”.

Hər bir yazıçı, təbii ki, ilk növbədə öz milli mühitinin məhsuludur. Lakin yer üzünün bütün tərəqqipərvər söz adamlarını, eləcə də Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli simallarını birləşdiirən ümumi bir cəhət var ki, bu da hər şeydən əvvəl humanizm, ədalət hissi, azadlıq və özünüdərk uğrunda mübarizə, milli təəssübkeşliyin öndə olması, “insanın insanlığın uğrunda mübarizədir”.

“Yazıçının bütün yaradıcılığı onun şəxsiyyəti ilə dünyagörüşünün özünəməxsusluğu, həyat təcrübəsi və nəhayət, onun bədii istedadının xarakteri ilə ayrılmaz surətdə bağlıdır” (Л.В.Шепилова. Воедине и литературоведение. Москва, 1956, ст.212).

Qabriel Qarsia Markesin fikrincə demiş olsaq, müsbət obrazda yazıçının yaxşı, mənfi obrazda pis cəhətləri öz əksini tapmış olur. “Obrazların hər birində yazıçının ürəyi, hissləri bu və ya digər şəkildə iştirak edir” (Писатели Латинской Америке о литературе. Моссква, 1982, ст.275).

Azərbaycan ədəbiyyatının şəxsiyyət etalonlarından biri olan Anar bu baxımdan təkcə yaradıcılığı ilə yox, həm də bənzərsiz xarakteri, şəxsiyyət özəllikləri ilə oxucu qəlbində dərin yer tapıb.

Səxavət Tağlar

Azərbaycan Respubliksaının Əməkdar müəllimi,

Yazıçı-publisist

Whatsapp
Bizə yazın!
Keçid et
Putin geri çəkildi: Azərbaycanla bağlı tapşırıq verdi