Qərbi Azərbaycan İcmasının təşkilatçılığı ilə Qərbi Azərbaycan mövzusunda “Bir Elin Manifesti” mövzusunda ümumrespublika hekayə müsabiqəsi keçirilir. Müsabiqəyə təqdim edilən növbəti hekayəni təqdim edirik:
Yazın oğlan çağıydı. Bağ-bağat, dağların yamacı əlvan xalçaya bənzəyirdi. Ağaclar elə bil ki, tumurcuqlamaq, çiçəkləmək üçün bir-biri ilə bəhsə girmişdi, quşlar cəh-cəh vurur, arılar vızhavız susmaq bilmirdi. Dağların zirvəsindəki qar Günəşin şüaları altında bərq vurur, göz qamaşdırırdı. Hüsən, Zəngi, Mərzə çaylarının nəriltisi bir-birinə qarışaraq qəribə uğultu çıxarırdı. Bütün bunlara həmişə heyranlıqla tamaşa edən, dinləyən Aşıq Ələsgər indi nədənsə, tərki-dünya idi, dəryada gəmisi batmış ərəb kimi dərin fikirlərə qərq olmuşdu. Anaxanım onu səsləyəndə yerindən dik atıldı:
− Dərdin alım, mənimləmisən?
Anaxanım sınayıcı, qısqanc nəzərlə aşığı süzüb, sarı simə toxundu:
− Nə olub, qəm dəryasına batmısan, aşıq? Nə fikir edirsən? Yenə Səhnəbanımı yadına düşüb?
Aşıq Ələsgərin qaşları çatıldı:
− Vallah, billah, o deyil, oldu, bitdi. O bir cavanlıq həvəsi idi, keçdi, getdi.
Anaxanımın inanmadığını, dodağını büzüb üzünü yana çevirdiyini görən Aşıq Ələsgər astadan söylədi.
Həsrət qoyma gözü gözə, amandı!
Yandı bağrım, döndü közə, amandı!
Kеçən sözü çəkmə üzə, amandı!
Hədyan danışmışam, laf еyləmişəm.
Anaxanım əl çəkmədi:
− Onda de, görüm, nə olub, niyə fikirlisən, qəm-qüssə içindəsən?
Aşıq Ələsgərin susduğunu görən Anaxanım aralanmaq istəyəndə aşıq onu inadından döndərməyə çalışdı:
Gözəllər sultanı, mələklər şahı,
Alagöz cananım, gеtmə, amandı!
Dərdindən xəstəyəm, çəkirəm ahı,
Həkimim, loğmanım, gеtmə, amandı!
Camalın göyçəkdi bayram ayından,
Görən doymaz qamətindən, boyundan.
Layiq dеyil qurban kəsim qoyundan,
Sana qurban canım, gеtmə, amandı!
Mən sana nə dеyim, ay mina gərdən?!
Kəsmə məhəbbətin, gəl, Ələsgərdən.
Günahkar qulunam, salma nəzərdən,
Kərəmli sultanım, gеtmə, amandı!
Anaxanımın ürəyi yumşaldı, aşığa rəhim gəldi, üzünə təbəssüm qondu. Aşıq Ələsgər fürsəti əldən vermədi:
A bimürvət, axı səndən ötəri
Ah çəkməkdən bağrım qana dönübdü!
Qədd əyilib, gül irəngim saralıb,
Xəzan dəymiş gülüstana dönübdü!
Aşıq Ələsgər Anaxanımın söz almayınca ondan əl çəkməyəcəyini bilirdi. Odur ki, dərindən köks ötürüb pıçıltı ilə dedi:
− Sən arifsən, məni anlayarsan. Dünəndən özümə gələ bilmirəm. Ustadım Aşıq Alıyla deyişməyəcəyimi özümə söz vermişdim. Dünən bir düyündə məclisdəkilər Aşıq Alıya deyişməyimizi istədi. Mən qəti etiraz etdim. Ustadım razılıq verdi. Mən yenə deyişmək istəmədiyimi dedim. Amma Aşıq Alı israr etdi. Yalvardım, yaxardım, faydası olmadı, yenə inadından dönmədi. Deyişməmiz uzun çəkdi. Sonda saxlancımda olan “A yağa, yağa” təcnisi oxudum. Təcnis ustası olan Aşıq Alı cavab verə bilmədi. Çünki təcnis dodaqdəyməz şəklində idi. Bunu isə ilk dəfə dilə gətirirdim. Ustadım pərişan olsa da, yenə böyüklüyünü göstərdi, məni qucaqladı “Şəyird gərək ustadını üstələsin”, − dedi. Onun sözü məni yaman tutdu, biixtiyar dedim:
Başına döndüyüm, xaliqdi sübhan,
Haçan qüdrətindən yağ damar-damar?
Bir şəyird ki, ustadına kəm baxa,
Onun gözlərinə ağ damar-damar.
Amma olan olmuşdu. Gərək ustadımla deyişməyəydim. Dünəndən özümə gələ bilmirəm.
Anaxanım ərinə təsəlli, təskinlik verdi, onu qəm dəryasından çıxarmağa çalışdı:
− Ağrın ürəyimə, burda nə var ki?! Dədə-babadan aşıqlar deyişiblər, biri udub, o biri uduzub. Əvəzində məclis xoş keçib, düyünə gələnlər şadlanıblar. Sən yaxşı ki, qəsdən uduzmamısan, deyərdilər ki, ustadına yarınır. İnan Allaha ki, heç Aşıq Alı da bu hərəkətini bəyənməzdi.
Anaxanım danışdıqca Aşıq Ələsgərin üzü, gözü gülür, əhvalı dəyişir, kefi düzəlirdi...
...Dağ-dərə, yol-iz ağappaq qara bürünmüşdü. Uzun, şaxtalı, sazaqlı dekabr gecəsi olsa da, qar sürətlə əriyir, amma suya yox, qıp-qırmızı laxtalı qana çevrilir, evin qapısından, pəncərəsindən içəri dolur, yavaş-yavaş yatağa, yorğan-döşəyə hopurdu. Aşıq Ələsgər yuxudan hövlnak ayağa qalxdı, qapıya boylandı. Səs-səmir yoxdu, sakitlikdi. Boynunu bənövşə tək büküb, əyilmiş qəddini güclə pəncərəyə söykəyə bildi, astadan pıçıldadı: “Oğlum Bəşir bir kor güllənin qurbanı oldu, indi kim bilir, Sibirin soyuğunda nə edir? Övlad əvəzi qardaşım oğlu, kürəkənim Qurban cavan yaşında dünyanı tərk etdi”. Qollarını göyə qaldırdı:
− Ya rəbb, sən öz nəzərini üzərimizdən əksik etmə, daha bizi ağır sınaqlara çəkmə. Ey, yeri, göyü Yaradan uca Tanrım! Bizi hifz eylə, yaşımın bu çağında dərbədər etmə!
Duanın səsinə Anaxanım da oyandı:
− Xeyirdimi, aşıq?! Bu nə duadır, nə dərbədərlikdi? Yenə nə yuxu görmüsən?
− Xeyirə oxşamır, arvad.
Ərinin yuxularının çin olduğunu, hər şeyi açıq-aşkar gördüyünü bilən Anaxanım həyəcanlandı:
− Bir de, görüm, axı nə olub?
− Yuxumu qarışdırmışam, Allah xeyrə calasın.
Aşıq Ələsgərin danışmaq istəmədiyini hiss edən Anaxanım bu dəfə israr etmədi, Allaha dua etməklə kifayətləndi...
Gözlərinə yuxu getmədi. Səhər açılar-açılmaz övladlarından, nəvələrindən xəbər tutdular. Salamatlıqdı. Amma Aşıq Ələsgərin ürəyi nanə yarpağı kimi əsir, həyəcanı ötüşmürdü. Günortaya yaxın hava tutulmağa, qarın üstünə qar yağmağa başladı. Aşıq Ələsgər peçə odun gətirmək üçün həyətə çıxdı, odunluğa yaxınlaşmışdı ki, qarı yara-yara təngnəfəs darvazaya sürətlə yaxınlaşan bir nəfəri gördü. Adam Aşıq Ələsgəri görcək:
− Ağam, ağrın alım, adım Qafardır, Qaraqoyunlu kəndindənəm. Məni şəyirdiniz Aşıq Əsəd göndərib.
Aşıq Ələsgər qonağı sakitləşdirmək istədi:
− A bala, bir nəfəsini dər, keç evə, bir stəkan çay iç, sonra dərdini söylərsən.
Sazaqdan dodaqları çat-çat olmuş Qafar güclə dilləndi:
− Dədə, nə evə keçməyə, nə çay içməyə vaxt var. Ermənilər bizi qıra-qıra gəlirlər. Aşıq Əsəd dedi ki, qaçıb canlarını qurtarsınlar. Müqavimət mənasızdır. Ermənilərin hamısı silahlıdır, yerlilər də gəlmələrə qoşulub, onlara da silah-sursat paylanıb. Başçıları general Andronik deyib ki, türklərin balacası, böyüyü hamısı qırılmalıdır. Vəziyyət anbaan pisləşir. Ermənilər kəndləri viran qoyur, evləri talan edir, mal-qaranı aparır, yurdları yandırır, körpələri doğrayır, qızları zorlayır, əliyalın cavanları süngüdən keçirir...
Aşıq Ələsgər dözmədi, gözlərinin yaşı üz-gözünü islatdı, əli ilə Qafara “sus” işarəsi verdi. Qafar gəldiyi kimi də yox oldu. Aşıq Ələsgər Anaxanıma səsləndi:
− Uşaqlara xəbər elə, at-arabanı qoşsunlar, arvad-uşağı götürüb Kəlbəcər yoluna çıxsınlar. Gecikməsinlər, ermənilər çataçatdadırlar. Qarşılarına çıxanı öldürürlər. Sən də tez qayıt, biz də hazırlaşıb çıxaq.
Anaxanımın “Yuxun çin oldu, Allah bu zülmü götürməz”, − deyib dili titrəyə- titrəyə ah-nalə çəkdi, fəryad qoparmaq istəyəndə Aşıq Ələsgər:
− Vaxt itirmə, dedi, qonşulara da imkan daxilində xəbər edək, − dedi.
Aşıq Ələsgər evə girdi, otaqları bir-bir nəzər saldı, dərindən köks ötürdü, qalın pal-paltarını, divardan asılmış sazı alıb bayıra çıxdı. Tövləyə getdi, mal-qaranı, qoyun- quzunu isti peyədən çıxardı. Bu arada övladları təşviş içində gəldilər. Oğlu Aşıq Talıb nə isə demək istəyirdi ki, Aşıq Ələsgər imkan vermədi:
− Vaxt yoxdu, çıxırıq, itlərin zəncirini arabaya bağlayın, ələ keçən toyuq-cücədən kisəyə yığın. Qaranlıq qarışmamış tez yola düşək, − dedi...
Palçıqlı kənd yolunda iynə atsaydın, yerə düşməzdi. Erməni vəhşiliyindən xilas olmaq istəyən sakinlərin səsi-küyü bir-birinə qarışmışdır. Ağız deyəni qulaq eşitmirdi. Kimi qışqırır, kimi ağlayır, kimi zarıyır, kimi qarğış edir, hamı tələsir, kənddən bir an tez çıxmaq istəyirdi. Xəstələr, qocalar, hamilə qadınlar qarı yara-yara, cığırı, izi olmayan dağ yamaclarını, dərələri, sal-sıldırım qayaları aşaraq üzü Kəlbəcərə tərəf axışırdı. Şaxta qılınc kimi kəsir, soyuq iliyə işləyirdi. Yarı yolda qalanların, donanların, taqətsiz halda qarın üzərində uzanıb qalanların sayı-hesabı yox idi. Heç kim heç kimdən yardım ummurdu, heç kimin də kimsəyə kömək etmək gücü yox idi. At, eşşək arabaları ya sürüşüb dərənin dibinə yuvarlanır, ya da heyvanlar heydən düşüb çök otururdular. Saç-saqqalı ağarmış Aşıq Ələsgər elə bil ki, bir gecənin içində daha yüz yaş qocalmışdı. Çiynindəki sazı güclə aparır, ara-sıra yan-yörəsinə nəzər salır, övladlarına, nəvələrinə diqqət yetirdi. Qəfildən beş-altı adam dayandı, kiminsə naləsi dağı-daşı titrətdi. Aşıq Ələsgər onlara yaxınlaşdı. Adamlar ortada donub qalan, can verməkdə olan bir nəfəri əhatəyə almışdı. Aşıq Ələsgər diqqətlə baxanda yerdə heysiz uzanıb qalmış Səhnəbanını tanıdı. Əynindəki yapıncını onun üstünə örtmək istəyəndə kimsə, “Gecdir, aşıq, o artıq keçinibdir”, − dedi. Aşıq Ələsgər ilk məhəbbətinin cansız, donmuş, quru çubuğa dönmüş barmaqlarına, sonra sazaqdan cadar-cadar olmuş yanaqlarına toxundu. İxtiyar qocanın gözündən iki yaş damlası göydə dondu, Səhnəbanının şalının üstünə düşdü. Bu, Anaxanımın nəzərindən qaçmadı, o da kövrəldi, başını aşağı salladı. Aşıq Anaxanıma “Siz uşaqlarla davam edin, mən gəlib sizə çataram”, − dedi. Anaxanım “Birgə gedərik”, − deyəndə Aşıq Ələsgər inad etmədi. Yanındakılara döndü. “Nə etmək fikrindəsiniz?”. Səhnəbanının imkanlı qohumlarından biri dilləndi: “Özümüzlə aparmaq çətin olar. Arabada lopatka var. Qəbir qazaq, burada dəfn edək”, − dedi. Hamı razılaşdı. Çox çətinliklə dağın yamacında bir qəbir qazdılar, Səhnəbanını orada dəfn edib, ayrıldılar. Aşıq Ələsgər qəbirin üzərindəki qarlı torpağa əlini sürtərək oradan uzaqlaşdı...
Aşıq Ələsgər indi min bir əziyyətlə addımladığı dağların şəninə vaxtı ilə söylədiyi qoşmalardan birinin iki bəndini zorla zümzümə etdi:
Bahar fəsli, yaz ayları gələndə,
Süsənli, sünbüllü, lalalı dağlar,
Yoxsulu, ərbabı, şahı, gədanı,
Tutmaz bir-birindən aralı dağlar.
Ağ xələt bürünər, zərnişan geyməz,
Heç kəsi dindirib keyfinə dəyməz,
Sərdara söz deməz, şaha baş əyməz,
Qüdrətdən səngərli, qalalı dağlar.
Dərindən köks ötürdü, doluxsundu, dayandı. Anaxanım həyəcanlandı: “Aşıq, nə oldu, yoruldun, narahatsan?”. Aşıq Ələsgər başı ilə “yox” deyib, arxaya − Ağkilsəyə boylandı:
Hanı mən gördüyüm qurğu-büsatlar!?
Dərdməndlər görsə, tez bağrı çatlar;
Mələşmir sürülər, kişnəşmir atlar,
Niyə pərişandı halların, dağlar?!
Hanı bu yaylaqda yaylayan ellər!?
Görəndə gözümdən car oldu sellər.
Seyr etmir köksündə türfə gözəllər,
Sancılmır buxağa güllərin, dağlar!
Hanı mərd iyidlər, boş qalıb yurdu!?'
Səxavətdə Eldar nur-alə-nurdu.
Erkək kəsib, ağır məclis qururdu,
Şülən çəkilirdi malların, dağlar!
Həsənnənə, Həsənbaba qoşadı,
Xaşbulaq yaylağı xoş tamaşadı.
Arsız aşıq elsiz niyə yaşadı,
Ölsün Ələsgərtək qulların, dağlar!
Aşıq Ələsgərlə Anaxanım dəstədən xeyli geri qalırdı. Nəvələrindən ikisi geri qayıdıb onların qoluna girdi, dəstəyə çatmaq üçün tələsdirdi.
Uzun, əzablı yollar bitmək bilmirdi. Sağ qalanlar səhərin ala-toranında Kəlbəcərin yaxın kəndlərinə güc-bəla özlərini çatdırdılar. Kənd sakinləri soydaşlarını təlaşla, ağlaşla qarşılayır, yerləşdirir, çay-çörək verir, isti yorğan döşəklə təmin edirdilər. Səhər-açılar-açılmaz didərginlər kəndin meydanına toplaşdılar. “Kim var, kim yox”, “Kim öldü, kim qaldı”, “Kimin malı-qarası, keçisi, qoyun-quzusu, at-eşşəyi sağ-salamat gəldi, kiminki qurda-quşa qismət oldu” kimi suallara cavab axtarılmağa başlanıldı. Bütün suallara az-çox cavab verildi, tək bir sualdan başqa: “Kimsəsiz, qocalıb əldən düşmüş, günlərini saymaqda olan aşıq Çoban Məhini kim gördü?” Vaxtı ilə kəndin, el-obanın şənliklərində sazı, sözü ilə meydan sulayan Aşıq Məhinin yoxluğu Aşıq Ələsgərə rahatlıq vermirdi. Günəş qara, parçalı buludların arasından öləzəyən şüalarını dağların arxasında gizləyəndə Aşıq Ələsgər nəvələrindən boy-buxunlusunu, cəsurunu, Ağkilsənin daha iki nəfər cüssəli gənci yanına çağırdı:
− Siz gecə ilə kəndə qayıdın. Ehtiyatlı olun. Hər an qarşınıza silahlı erməni quldur çıxa bilər. Aşıq Məhidən bir xəbər gətirin. Öldü, qaldı, qurda, quşa yem oldu, bilək! O dünyaya nigaran getməyim”, − deyib nəmli gözlərini gizlətdi. Ağkilsəli igidlər gecə ikən yola düzəldilər...
... Ağkilsənin mərkəzindəki XIII əsrdə bərpa olunmuş albanlara məxsus monastrda erməni qatillər dinc, silahsız əhali üzərindəki “qələbəni” bayram edirdilər. Şərabdan məst olan erməni quldurlar qarət etdikləri qəniməti bölüşür, südəmər uşaqları doğradıqlarını, qocaların belinə qaynar samovarı bağlayıb sürdüklərini, hamilə qadının bətnini süngü ilə yarıb körpəni bayıra atdıqlarını fəxarətlə bir-birinə nəql edirdilər. Qatil Andronikin köməkçisi qaniçən Sumbatın qəfildən içəri girməsi ilə kilsədə səssizlik yarandı. Sumbat ağzı köpüklənə-köpüklənə könüllüləri və Andronikin əmri ilə onlara komandanlıq edən Tevan və Tarxan quldurbaşıları salamladı, Göyçə mahalında tezliklə türklərin kökünün kəsiləcəyini bildirdi. Məlumat verdi ki, son bir neçə gündə Ağkilsə də daxil Daşkənd, Qoşabulaq, Sarıyaqub, Baş Şorca, Aşağı Şorca, Soğanqulu-ağalı, , Zod, Qulu, Ağalı, Böyük Qaraqoyunlu, Kiçik Qaraqoyunlu, Zərzibil, Ədli, İnəkdağ, Qaraman, Kəsəmən, Başkənd, Bala Məzrə, Şişqaya, Baş Hacı, Qəribqaya kəndləri ələ keçirilmiş, sakinləri qətl edilmiş, sağ qalan türklər də bütün malı, dövləti başlı-başına buraxıb qaçmışdır. Bütün bu var-dövlət bizə qalmışdır. Sumbat quldur silahdaşlarına Andronikin xüsusi tapşırığını da çatdırdı: “Ağkilsədə bir ev, bir nəfər sağ qalmamalıdır, hamısını yandırın, türklər buraları yaddan çıxarsınlar, geri qayıtmağı ağıllarından belə keçirməsinlər.” Sumbat sonra əlavə etdi: “Milli qəhrəmanımızın tapşırığı bizim üçün müqəddəsdir Odur ki, vaxt itirmədən kəndi bir də yoxlayın, yandırılmayan ev, daxma belə varsa, külünü göyə sovurun. Hər yeri diqqətlə yoxlayın, bir nəfər türk görsəniz, dərhal öldürün”.
Quldurlar it sürüsü kimi kilsədən çıxıb dəstələrə bölündülər və “əməliyyata” başladılar. Kəndin üstünü yenidən tüstü dumanı bürüdü. Tevanın dəstəsindən Mkrtıç sevincək bağırdı: “Burda bir kaftara oxşayan türk var”. Dəstə üzvləri evə soxuldular. Soyuqdan tir-tir titrəyən qoca can üstə idi. Sazını qucaqlayıb uzananmışdı. Sərxoş ermənilər saza işarə vurub “özü ilə gora aparacaq”, − deyib qəhqəhə ilə qocanı ələ salır, zarafatlaşırdılar. Tevan mauzerini çıxardı, nə fikirləşdisə, atəş açmadı, silahı qoburuna qoydu. Onu təəccüblə baxan dəstə üzvlərinə: “Güllə vursam, türkə yaxşılıq olar. Qoy əzabla canı çıxsın”, − dedi və otaqdan çıxdı. Digər quldurlar da onu müşayiət etməyə başladılar.
Erməni quldur dəstələri bir neçə saatdan sonra kilsədə yenidən yığışdılar və Sumbata hesabat verməyə başladılar Əvvəlcə, Ağkilsənin yuxarı məhəllələrində quldurluq edən Tarxan dilləndi: “Nəinki bütün evlər, irili-xırdalı bütün tikililər də yandırıldı, kənddə bir nəfər türk də qalmadı”. Sonra Tevan hesabat verdi: “Aşağı məhəllədə də dik dam qalmadı.” Sonra irişə-irişə əlavə etdi: “Amma bir qoca kaftar qalmışdı, can verirdi”. Sumbat təəccüblə “Onu niyə öldürmədiniz?” − soruşdu. Tevan eyni tərzdə hırıldayaraq davam etdi: “O kaftar, sazını qucaqlayıb o dünyaya gedirdi. Toxunmadıq!”. Sumbatın donuz sifəti lap eybəcər hal aldı, dəli kimi bağırdı: “Necə yəni, türkü öldürmədiniz, sazını yandırmadınız!? Özü cəhənnəm, bəs sazını niyə çilik-çilik etmədiniz?! Bilmirsiniz ki, saz türklərin dirilik suyudur, ruhudur, canıdır, qanıdır, qüruru, əzəməti, yaddaşıdır, tarixidir. Onu yandırmaq, külünü göyə sovurmaq lazımdır! Bu, Andronik paşanın əmridir. Dərhal gedin, əmri yerinə yetirin”. Tevan quldur dəstəsi ilə kilsədən çıxdı...
...Ağkilsəli gənclər gecənin zülmətində kəndə girdilər. Hər yanı tüstü, duman bürümüşdü. Biri astadan pıçıldadı: “Nankorlar evlərin hamısını yandırıblar”. O biri “Qisas qiyamətə qalmaz”, − dedi. Onlar Aşıq Məhinin divarları tüstülənən kiçik evini az qala gözüyumulu tapdılar. İxtiyarın sazı bağrına basmış cəsədi damsız evin ortasında qalmışdı. Gənclərdən biri Aşıq Məhinin müqəvvaya dönmüş bədənini yorğanına büküb belinə aldı, digəri sazı köynəyinə yerləşdirdi, vaxt itirmədən həyətdən çıxdılar...tanış cığırlarla kənddən uzaqlaşdılar...
Tevanın qana susamış dəstəsi Aşıq Məhinin evinə girəndə gözlərinə inanmadılar. Nə qoca, nə də sazı vardı. Tevan: “Bu ola bilməz. Bəlkə evi səhv salmışıq”. Ətrafa boylandı: “Yox, yox, həmin evdir. Aman Allahım bu necə ola bilər. Axı, o gəbərmişdi”. Tez dəstə üzvlərinə əmr etdi: “Ətrafı axtarın, o uzağa gedə bilməz”. Dəstədəkilər həyət-bacanı tula kimi iyləməyə başladılar. Həyətdən çıxdılar, ətrafı ələk-vələk etdilər. Qoca tapılmadı. Kor-peşman kilsəyə qayıtdılar. Tevan titrəyə-titrəyə, dili topuq vura-vura az gözləri hədəqəsindən çıxmış Sumbata Aşığın evində gördüklərini anlatdı. Sumbat qudurmuş it kimi hər kəsi parçalamağa hazır görkəm aldı. Əlini göyə qaldırıb başına, sonra da başını kilsənin divarına çırpdı: “Lənət olsun, sizə, neynədiniz? Heç, bilirsinizmi, neylədiniz?. Sazı əldən verdiniz, saz getdi. Saz getdisə...” Sumbatın bağırtısından qulaq tutulurdu: “Saz getdisə, türklər onunla bir yerdə qayıdacaqlar”. Bu dəfə “qayıdacaqlar” kəlməsi qədim alban məbədinin divarlarından daha gurultulu ilə ətrafa yayılır, dayanmaq bimirdi. Sumbat və quldur dəstəsinin üzvləri vahimə, təşviş içində vurnuxur, qorxudan bir-birinə sığınırdılar. Sumbat hönkürtü ilə ağlayıb dizi üstə yerə çökdü, “qayıdacaqlar” sözünü eşitməmək üçün əlləri ilə qulaqlarını qapadı. Amma səs azalmır, əksinə şiddətlənir, daha qorxunc səslənirdi. O, özünü bayıra atdı. Səs kəsilmək əvəzinə daha da güclənir, dözülməz olurdu. Bu zaman Sumbata elə gəlirdi ki, ağ örpəyə bürünmüş dağlar, göydəki qara, parçalı buludlar, ağacların sazaqlı budaqları, buz bağlamış bulaqlar, çaylar, cığırlar, yollar da... ətrafda nə varsa, hamısı bir ağızdan, ucadan: “Qayıdacaqlar, qayıdacaqlar, qayıdacaqlar” − söyləyir. Dəli olmaq həddinə çatan Sumbatın qulağına uzaqdan, dağların arxasından bir səs də gəldi: saz səsi. O, qeyri-ixtiyari səsləndi: “Qayıdacaqlar, gec-tez qayıdacaqlar, özü də sazla qayıdacaqlar!”.
Anonimliyi qorumaq məqsədilə müəllifin adı qeyd edilmir