Modern.az

Mən Bakının istisini sevirəm

Mən Bakının istisini sevirəm

4 May 2014, 11:41

Qəşəm İsabəyli

(Xalq yazıçısı Qılman İlkini xatırlayarkən)


Qılman müəllimi gözümüzün qaba­ğı­na tu­tub, ar­xayın yaşayırdıq; hələ nə ya­şımız var, hələ 70..., 80..., inşal­lah, 90 qa­baq­dadı.  Allah öm­rünü uzun elə­sin, Qıl­man mü­­əllim 100-ü haq­layıbsa, şair Məm­­məd İs­mayıl de­miş­­­kən, “hələ yaşa­ma­ğa dəyər...”

Amma böyük ədib qəflətən bizi məğ­mun elə­di; 6 no­yabr 2009-cu ildə 96 yaşında göz­lə­ri­ni əbədiyyətə yum­du. Onda ayıldıq ki, ay dadi-bidad, ölüm haqmış...

Sizə qəribəmi gəlir – 96? Bu yaşda da ölü­­­mə təəssüf!?

Bir dəfə Qılman müəllimdən söz düş­müş­dü, həkim mü­əllifimiz Ziba xanım Əli­ye­va çox yaxşı dedi: “Qıl­man müəllim heç qo­cal­­madı!”

Doğrudan da nə sirrdisə, qocalığın ağır ge­dib-gə­lən nəfəsi, batıq səsi, sınmış qaməti Qıl­man mü­əllimə əl uzada bilməmişdi.

Yazıçı dostum Mustafa Çəmənli danı­şır­dı ki, yol­­la gedirdim, gördüm Qıl­man müəl­lim qa­baqdan gəlir. Fikirləşdim ki, axırıncı goru­şü­müzdən bəlkə də bir on il keçib, yəqin mə­ni unu­dub artıq, niyə narahat eləyim kişini. Am­ma bir-birimizə beş-altı addım qalmış  hey­­rətə saldı məni: “Mus­ta­fa, salam, necə­sən?!”.

 Rəhmətlik adımı da yaddan çıxart­ma­yıb­mış demə, nəinki nəm-nişanımı!

Qılman müəllimin zehni də üstün­dəy­di, göz­­ləri də yaxşı görürdü, bunlar bir yana, heç qocalığın sərt barmaqları onun sifətinə qı­rış da sala bilməmişdi. Rəhmətliyin səsinin şaxı da yerindəydi, sın­­ma­­mış­­dı. Zəng eləyib adamla danışanda, tanımayan elə bilərdi ki, cavan oğ­landı.

Bütün bunlarla yanaşı o, həm yaxşı ya­zı­çıy­­dı, həm əvəzsiz salna­mə­çiydi, həm də müd­rik bir insan. Belə şəxsiyyət sahibləri han­sı yaşda hə­yatdan köçür­sə köçsün, ye­nə də təs­süf doğurur.

Bir dəfə uzun ö­mür­ yaşamasını onun hü­nə­ri sayan­da, etiraz elə­di:

–Burda mənlik heç nə yoxdu, ha­mısı Allah­lıqdı...

Bakının tarix yaddaşı, yazıçı, publisist, na­­şir və mədəniyyət xadimi olan bu gör­kəm­li in­sa­­nın həyata vida xəbərini mə­nə nəş­­riy­­ya­tı­mı­zın kom­pü­ter­çisi, Qılman İlkinin  son kita­­bı­nın – “Kiçik hekayələr”inin yığıcısı Cə­mi­lə xa­­nım  verdi.

Dəs­tə­yi götürüb, Ayaza – Qıl­­­man mü­əl­limin oğlu­na zəng elə­dim:

–Bəs mənə niyə de­mə­mi­sən kişinin rəh­mə­tə getməyini?!

O da:

–Val­lah, başım qarışdı, elə Mahmud mü­­­əlli­mə de­dim, bildim o da Şəmis­ta­na de­yə­­­­cək, Şə­mis­tan da sənə... – ca­vabını verdi.

Sonra Şəmistan Nəzirliyə zəng elədim, de­­­mə, bu ağır xəbərdən o da xəbərsizmiş. Bərk təəs­süf­ləndi...

***

“Kiçik hekayələr”in çapı ərəfəsində bir neçə dəfə Qılman müəllimgildə olmuşdum. Hər dəfə də bir bəhanə ilə uzun ömrünün sir­lə­rini açmaq istəmişdim. Belə görüşlərin birində dedi:

–Haçansa oxu­muş­dum ki, çox yaşamaq üçün çox gəzmək lazımdı. Ona görə də çox gə­­­­zir­dim. Amma indi ayaqlarım dalımca gəl­mir. O günü hə­ki­mə getmişdim. So­ruş­du, neçə ya­­şın var? Nə xəbərim olar bunun ağ­­lın­da­kın­dan, de­­dim, 96. Mənalı-mənalı üzü­mə bax­dı. Yə­ni, a ki­şi, day nə istəyirsən, yaşa­mı­­san da... hələ bir gəzmək  də istəyirsən?!

Hirs­lən­dim. Ordan çıxıb, başqa birinin ya­­nı­na getdim. Elə bil sözləşibmiş zalım uşaq­­ları, o da yaşımı soruşdu. Ürəyimdə de­dim, yax­şı indi baxarsan:

 –48.

Göz­lə­ri bə­rələ qaldı!?

–Nədi, ola bil­məz!?..

Mızıldadı...

Mən də qayıtdım ki, ay Qılman mü­əl­lim, belə deyin də... həkim 48-in dərmanını ya­z­dı­ğı­na görə ayaq­larınız bir az da bərk ağ­rı­mağa baş­layıb.

Güldü...

Ayaqlarının  dərdi   götürüb  onu  Kürdəmi­­­rə də aparmışdı. Ordakı “Şəfa” sanatori­ya­sın­­da müalicə olunmuşdu. Heçdən sanatoriya ya­­radıb, yo­lunda canını fəda eləmiş  mərhum Hey­bət hə­kim­dən, onun isti münasibətindən, bir də Kürdəmirdən ağız dolu­su da­nışardı. De­di­yinə görə hətta bir po­vest də yaz­mışdı bu sə­fər barədə.

Qılman müəllimin Kürdəmir təəssüratını zənginləş­dir­­­mək üçün dedim:

–Bizdə yaxşı bir göz həkimi vardı, İs­lam İslam­zadə adında, demə, rəhmətlik şeir də ya­zır­­mış. Yayın cırha­cı­rın­da Şuşaya istirahətə ge­­dən­dən bir az sonra baş­la­yır darıxmağa; görün nə yazır:

Gəzdim yaylaqları, gəzdim elləri,
Heç yanda tapmadım rahatlıq yeri,
Sənsən düşüncəmin daim məhvəri,
Can, isti Kürdəmir, isti Kürdəmir.

Qılman müəllimin sifətinə təbbəssüm qon­­­­du:

 –Məni desənə, bir dəfə də olsun, yayda Ba­kı­dan kənara dincəlməyə getməmişəm. Apa­­­­rıb Ayazgili qoymuşam sanatoriyaya, ye­ni­­dən qayıdıb gəlmişəm Bakıya. Mən Bakının is­ti­­sini se­vi­rəm...

Biz uzunömürlü Qılman müəllimə hə­səd apa­rırdıq.  Amma uzun  ömrün  çə­tin­lik­lə­rin­dən xəbərimiz olmaz­dı. Halbu ki, Qıl­man mü­əl­li­mi xoşbəxt görürdük, ağrı-acı­sız gö­rür­dük, ya­zıb-yaradan görürdük, nə höku­mət­dən gi­leyi var­dı, nə müxalifətdən gileyi vardı, nə də  dalca danış­ma­ğı.

Nə gizləmək, gəl ki, bir də­fə Şəmistan Nəzirliyə narazılıq elə­­­mişdi. Kim­dən, kim­dən? Kimdən ola­caq­mış ki, özündən:

 –Sək­­­səndən yuxarı ya­şa­maq da bir kişilik de­yil­­miş!– deyibmiş.

Yaşı yüzə yaxınlaşan ədib bir gün be­lə qələ­mi əlin­dən qoymadı; tez-tez “Ədə­biy­­yat qə­­­ze­ti”n­də heka­yə­lə­rini oxu­yardıq; yığ­cam, an­­laşıqlı, ibrətamiz...

Hərdən Qılman müəllimgilə gedəndə çar­­­payıda ya­na­kı otu­rub, əlində böyüdücü şü­şə, kitab oxuyan, ya da han­sısa təzə yaz­dı­ğı əsə­­­rini saf-çürük eləyən görərdim onu. Göz­lə­ri im­kan ve­rənəcən mütaliədən qalma­dı. Özü də kim nə ba­ğış­­la­yırdısa, özünə borc bi­lirdi ki, oxu­sun.

Neyləyəsən, bir para özünü bö­­yük  gö­rən yazıçılarımız var ki, ba­ğış­lanan kitab­­ları çox səmimi qəbul edib, “müt­ləq oxu­yacam!” və­dini verir, mü­əl­lif qa­pı­dan çı­xar-çıxmaz, olduqca təbii ayağa durub, aparıb kəmali-ədəblə atır zibil qu­tu­suna.

Qılman müəllim ölümündən bir neçə ay əv­vəl zəng elə­miş­­di mənə:

–Qəşə-ə-əm, sənə bir işim düşüb, gələ bi­lərsən bizə?

– O nə sözdü, ay Qılman müəllim, ha­çan de­yirsiniz, gö­züm üstə!?

–Elə bu gün...

Axşam   getdim.  Ayaz  məni  qarşılayıb, qo­­­naq otağına apardı. Bir azdan Qılman mü­əl­li­min həniri gəlməyə başladı. Bir xeyli vaxt­dan sonra özü göründü; ayaq­larını  sözün hə­qi­qi mənasında sürüyə-sürüyə, heç gəlir də de­mək olmazdı, yaxınlaşırdı.

Yerimdən durub qaba­ğı­na ye­­ridim. Mə­həb­bətlə üzü­mə baxdı; yəni, mə­­nə kö­mək elə­mə...

Axır ki, çox çətinlik­dən son­ra ma­sanın arxasına keçə bildi.

Yadıma İngilis yazıçısı B.Şou ilə rus sə­fir­­­nin görüşü düşdü. Səfir yazır ki, böyük ədi­­bə Moskvada çıxmış kitabının qonorarı­nı apa­r­mış­­dım. Londonun kə­na­rındakı həyətinin dar­va­­zası ağzında da­ya­­nıb, zəngi basdım. Han­dan-hana ikilaylı nə­həng darvaza yerin­dən qo­pub üstümə gəldi və B.Şo­unu heykəl kimi qar­şım­­da gör­düm. 90 yaşlı yazıçını qan-tər apar­mış­­dı. Yü­yürdüm ki, kö­mək edim, üs­tü­mə çı­ğır­dı: “Çəkil!..”

***

Heç kimə qibtə eləməyən Qılman mü­əl­li­­­­min şəxsən müəllif-naşir münasibətləri za­ma­nı bəzi qibtələrini də görmüşdüm. Gör­müş­­düm ki, gözü gəncliyinin dalıyca qalıb, in­cə qa­­mətinin həsrətini çəkir. Hər dəfə kita­bı­nı ça­pa verəndə bir cavanlıq foto­sunu da üs­tü­nə qo­yar­­dı. Ürəyimdən ke­çir­səm də, niyə, ay Qıl­man müəllim, qocalıq şəklinizi ver­mir­si­niz, so­­ruş­mazdım. Amma öz-özümə duşu­nər­dim, on­­suz da baş daşımıza son günü­mü­zün fotosu dü­şəcək, görənlər də bəs deyincə görəcək. Amma cavanlıq ömrümüzü kim görəcək ki, biz nə şəkildə olmuşuq. Yəqin bu düşüncələr Qılman müəllimə də  yad deyilmiş.

100-ə doğru addımlayan böyük ədib hər kita­bını ilk kitab sevinciylə qarşılayırdı. Sağ­lı­ğının son yadigarı – “Kiçik hekayə­lər”in nü­­bar nüs­xə­sini aparmışdım evlərinə. İla­hi, ne­cə də sevi­nirdi. Hətta bir-iki dəfə gözünü kitabçadan ayırıb, tə­bəs­süm­lə üzümə baxdı:

–Çox sağ ol, ay Qəşəm, yaxşı kitab çap et­mi­sən! Sənin xə­ca­lətindən necə çıxacam, bilmirəm?!..

–Sizin işimizi bəyənməyiniz bizə bəsdi, ay Qılman müəllim! Bundan böyük müka­fat?!

Bir də ki, ha­va­yı çap etməmişik ki!

–Yo-x-x, məsələ onda deyil. Kimdi sə­nin kimi durub müəllifin kitabını evinə gə­ti­rən...

Qılman İlkin özünü qoruyub-saxlamağı da ba­carırdı. Bəl­­kə də bu onun pak təbiətindən irəli gəlir­di; asta da­nı­şar, ucadan gülməz, mü­sa­hibini da­nışığa həvəsləndirən ilhamverici, bəlkə də saxta tə­bəs­sü­mü onun dodaqlarında görə bil­məzdin. Am­ma gözlərində şəfqət dolu bir mehe­ri­ban­lıq olardı. Artıq danışmaq nədi, artıq təbəs­süm belə Qılman müəllimə yad idi.  Ən baş­lı­ca­sı umu-küsü saxlamağı, kiminsə yersiz hə­rə­­kə­tini ürəyinə salmağı özünə rəva bil­məz­di. Nə­yə görəsə bir söh­bəti­miz­də:

–Mənə pislik eləyənin hərəkətlərini o də­qiqə də unu­duram, – dediyi yadımdadı.

Bir dəfə də yanına növbəti gedişim idi.

Biləndə ki, “Səadət sarayı”nda milyonçu Mur­tuza Muxtarovun həyat yoldaşı Liza xanı­ma hədiyyə tikdirdiyi binada yer veriblər bi­zim nəşriyyata, uşaqlıq illərini xatırladı:

– Qar­­daşım Qurbanla (yazıçı Qurban Musayev – Q.İ.) Mərdəkandan gə­lib Bakı­da işləyirdik. Həmin binanın da zirzə­mi­sində qa­lırdıq. Onda təkcə insanlar ehtiyac içində de­yildi, qurd-quş, it-pişik də ac idi. Ge­cə­lər ya­tanda başımızı bərk-bərk bürüyürdük ki, mi­sovullar üz-gözümüzü didib dağıtma­sın. Hərdən biz yuxuda olanda saçı­mı­zı çeynə­yir­dilər. Diksinib oya­nırdıq...

Bu söhbət illərlə mənə ra­hat­lıq verməyən bir düyünü açdı. Demə, Qıl­man müəllimin sa­də­liyi də burdan gəlirmiş. De­mə o, həyatın çə­tin­likləriylə lap körpəlik­dən üz-üzə qalıb­mış. Bəlkə də xarakterinə kök salan ali­cə­nab­lıqdan Qılman müəllim ad-san, or­den-medal xif­fəti çək­­məz­di. Qabağa düş­mək, kim­dən­­sə irəli çıx­maq, boy göstər­mək, məclis­lər­də şöhrətinə uy­ğun gur-gur gu­rul­damaq, öz əsər­­lə­ri  haqqında tərif demək və ya bu əsər­lər barədə kimlərinsə fik­rini soruş­maq Qıl­maq müəllimdən ötrü utanc ye­riy­di. Baş­qa­­sını tə­rif...

Tərif deyəndə, şəx­­sən üç nəfər haq­­­qın­­da onun dilindən şirin sözlər eşit­mi­şəm. Biri hərb tariximizin araş­dı­rı­­cı­sı, yorulmaz təd­­qi­­qatçı-yazıçı Şəmistan Nə­­zir­liy­di, onun haq­­qında de­yər­di, bilirsən nə bö­­yük iş görür Azər­­baycan üçün bu Şəmis­tan!?

İkincisi Azər­­baycan qadınları barəsində təd­qi­qatlar apa­­rıb, kitablar yazan Sabir Gəncə­liy­di.

Üçüncüsü də yazıçı-publisist Teyyub Qur­ban idi ki, Qılman müəllim deyərdi: “Tey­yub nəinki M.C.Bağırovu diriltdi, həm də onu bizə sevdirə bildi...”

Heç özü­­nü yada salmazdı ki, “Bakı və ba­kılılar” kimi əvəzsiz bir əsəri xalqımıza ər­məğan elə­yib.

***

Qılman müəllimin böyük məhəbbəti vardı Bakıya. Rəh­mət­lik fəxrlə deyirdi, düş Ba­kının kü­çə­lərinə, başını qal­dır, qədim binaları – az qa­la daş kitabə olan bu sənət əsərlərini oxuya-oxu­ya get, doymaq bilməyəcəksən.

Qılman müəllimi naşir kimi də görmu­şəm, ailə başçısı kimi də müşahidə etmişəm, zəhm­­li ata kimi də ondan çox şey öyrən­mi­şəm.

Hər mövzunun özünəməxsus formasını tap­­maq sirdisə, bu sirri Qılman müəllim açıb mə­nə. Hətta bir ata kimi ona oxşar cəhətlərim də var. O da istəməzdi oğlu Ayaz maşın sür­sün. Halbu ki, Qılman müəllim 15 il öz ma­şı­nı­nı özü sürmüşdü.

Mən özüm də oğlum Anarın ma­şın sürmək istəyini qə­bul edə bilmirəm. Bu, əl­bəttə ata nigaran­lı­ğın­dan irəli gələn qadağa­dan başqa bir şey deyil.

Bəs Ayaza nə deyəsən? Nəinki övla­d, hət­ta nəvə sahibi olan Ayaz bir dəfə də olmuş olsa atası Qıl­man mü­əl­limin istəyinin əleyhinə getmədi.

Ağır vaxtlarının da şahidi olmuşam Qıl­man müəllimin. Həyat yoldaşını yuxudan ayı­lan­da rəhmətə gedən görmüşdü yanında. Əziz qı­zını itirmişdi. Qızının yasında diqqət kə­sil­miş­dim ona; təmkinli, həyəcansız... müd­rük­lük nişanəsi... yəni, olan olub... Oğlunun əmə­liy­yat ediləcəyi xəbərini eşidəndə isə bərk nara­hat olmuşdu. Mənim ürək-dirək verməyim onu bir az sakit elədi: “Deyirsən, öd kisəsini çıxartmaq qorxulu deyil?!”

Biz Qılman müəllimi II Fəx­ri xiyabanda dəfn elədik. Hətta ölümünün il­dönümündə   doğ­malarıyla birgə yığışıb qəbrinin üstünə də get­dik. Sizə qəribə gəl­mə­­sin, qəbri üstü­nə də tək­cə mənmi, bəlkə də hər birimiz canlı Qıl­man müəllimi görmək ümidiylə getmişdik. Amma məyus olduq; qarşımıza heykəli çıxdı.

Qılman müəlli­min məzarı başına Ayaz öz maşınında gəlmişdi. Bunu görəndə öz oğlumu xatırlayıb, gülümsədim: “Görünür elə arzu­lar var ki, ataların ölümündən sonra çin olur”.

Hər gün, belə demək olarsa, Qılman mü­əlli­min qonşuluğundan keçib gedirəm. Hey­kə­lin­­dən sakit­cə baxan goru­rəm onu. Heç gözləri də yol çəkmir. Görkəmli ədib hər yaxşı-pisi ola­­caq kimi qəbul elə­di­yin­dən, görürəm, ölü­mü də olacaq kimi qəbul eləyib.

Sözardı: Yaşayıb-yaşamamasından ası­lı olmayaraq hər yazıçının özünə məlum ol­ma­yan xoş­bəxtlikləri var. Yazıçının xoşbəxtliyi isə sözün xoşbəxtliyidir. Sözün xoşbəxtliyi də onun uzunömürlülüyüdü. Bu mənada xalq ya­zı­çısı Qılman İlkinə həsəd aparmağa dəyər.

O günü geoloq dostum, Ağamahmud Səməd­­ov zəng eləmişdi mənə:

 –İşə gedirdim, Beş­mər­tə­bə tərəflərdə – Zərgərpalan sözü gözümə dəydi. Baxdım ki, küçə adıdı. Nəsə bu ad mənə ta­nış gəldi. Har­dan... hardan?! Bir­dən yadıma düş­dü. Sən mə­nə kitab ver­mişdin axı, cib for­ma­tında; Qıl­man İlkinin “Köh­nə Ba­kını tanı­yır­san­mı?” kitabını.  İşə çatan kimi açıb qoydum qaba­ğı­ma; oxuyub, inan ki, doydum və tə­zə bir mə­lu­mat öyrəndiyimdən məm­nun ol­dum. Allah Qıl­man müəllimə rəhmət eləsin, yad­dan çıxan  Bakımızı bizə tanı­dır­dı.

Whatsapp
Bizə yazın!
Keçid et
İsr@illə İran arasında dağıdıcı hücumlar - Ölənlər var