گیدئون ساعر، وزیر امور خارجه اسرائیل، موضوع «نسلکشی ارامنه» ساختگی را مطرح کرده است.
Modern.az گزارش میدهد که به گفته «اسپوتنیک ارمنستان»، گیدئون ساعر قطعنامهای را که رسماً «نسلکشی ارامنه» را در دوران امپراتوری عثمانی به رسمیت میشناسد، ابتدا به دولت اسرائیل و سپس به پارلمان ارائه خواهد کرد.
ساعر در شبکه اجتماعی X نوشت: «در جلسه بعدی دولت اسرائیل، پیشنویس قطعنامهای را برای به رسمیت شناختن رسمی نسلکشی ارامنه توسط دولت اسرائیل ارائه خواهم کرد.»
وزیر خاطرنشان کرد که پس از آن، این سند به پارلمان اسرائیل - کنست - ارائه خواهد شد. به گفته وی، «به رسمیت شناختن این رویدادها یک وظیفه اخلاقی و تاریخی است، اسرائیل باید انکار، کوچکنمایی یا تحریف حقیقت تاریخی را محکوم کند.»
بر اساس این اطلاعات، اگرچه اسرائیل سالها از به رسمیت شناختن رسمی این موضوع خودداری کرده بود، اما در سالهای اخیر در پسزمینه وخامت روابط با ترکیه، گامهایی در این راستا برداشته است.
همانطور که مشخص است، منابع ارمنی ادعا میکنند که بیش از 1.5 میلیون ارمنی در جریان حوادث سال 1915 در امپراتوری عثمانی کشته شدهاند. مورخان ترکیه این ادعا و عبارت «نسلکشی» ساختگی را رد میکنند.
لازم به ذکر است که اولین کشوری که «نسلکشی ارامنه» ساختگی را به رسمیت شناخت، اروگوئه در سال 1965 بود. در سالهای بعد، فرانسه، روسیه، آلمان، کانادا، ایالات متحده و تعدادی دیگر از کشورها نیز تصمیمات مشابهی اتخاذ کردند.