ایران اعلام کرده است که امنیت در منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود، نه توسط قدرتهای خارجی.
Modern.az گزارش میدهد که این مطلب را محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه بیستمین نشست کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) که به میزبانی مجلس ملی برگزار شد، بیان کرد.
محمدباقر قالیباف اظهار داشت که دیپلماسی تنها زمانی میتواند پایدار و مؤثر باشد که بر اساس احترام متقابل، برابری، به رسمیت شناختن حاکمیت دولتها و حمایت مردمی بنا شود.
رئیس مجلس ایران خاطرنشان کرد که آینده منطقه باید با تصمیمات خود مردم و دولتهای منطقه تعیین شود، نه بر اساس منافع قدرتهای خارجی. وی تاکید کرد که امنیت منطقهای تنها با تلاشهای مشترک کشورهای منطقه قابل تامین است و هیچ دولتی نمیتواند امنیت خود را به بهای امنیت دیگری بنا کند.
قالیباف در سخنرانی خود اظهار داشت که جهان اسلام دارای منابع عظیم اقتصادی، انرژی، ترانزیت و انسانی است و استفاده از این پتانسیل برای توسعه پایدار و رفاه کشورهای مسلمان ضروری است. وی خاطرنشان کرد که منابع انرژی، کریدورهای ترانزیتی، سرمایه علمی و انسانی باید در خدمت اهداف توسعه مشترک باشند.
محمدباقر قالیباف افزود که ایران آینده منطقه را در همکاری میبیند نه در تقابل، در همزیستی میبیند نه در انزوا، و در سازوکارهای امنیتی مشترک و بومی میبیند نه در مدل امنیتی وارداتی. به گفته وی، تهران آماده گسترش همکاری با تمامی کشورهای اسلامی بر اساس اصول احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی، حسن همجواری و منافع مشترک است.
وی همچنین اظهار داشت که ایران از ایجاد سازوکارهای مشترک در زمینههای اقتصادی، تجاری، مالی، علمی و امنیت جمعی حمایت میکند. قالیباف حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه را نیز به عنوان خطری برای ثبات ارزیابی کرد و خروج آنها از منطقه را یک هدف استراتژیک نامید.
رئیس مجلس ایران تاکید کرد که همسایگی تنها نزدیکی جغرافیایی نیست، بلکه مسئولیت مشترک نیز هست. به عقیده وی، سیاستهایی که با هدف تضعیف، منزوی کردن یا بیثبات کردن کشورهای همسایه انجام میشود، نمیتواند ثبات بلندمدت به ارمغان آورد.
قالیباف خاطرنشان کرد که ایران به تمامی کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای منطقه و کشورهای حوضه خلیج فارس، علاوه بر توافقات امنیتی، همکاری اقتصادی پایدار پیشنهاد میکند. وی اظهار داشت که چنین همکاری میتواند هم به تبدیل منطقه به فضایی امنتر از نظر سرمایهگذاری و هم به ایجاد سیستمی مقاومتر در برابر تهدیدات مشترک کمک کند.
لازم به ذکر است که نمایندگان یک طرف سوم - هیئت نظارت اروپا - در ارمنستان، همسایه ایران، مستقر شدهاند.