ایران اعلام کرده است که امنیت در منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود، نه توسط قدرتهای خارجی.
Modern.az گزارش میدهد که این مطلب را محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، در مراسم افتتاحیه بیستمین نشست کنفرانس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) که به میزبانی مجلس ملی برگزار شد، بیان کرد.
قالیباف اظهار داشت که ایران، با وجود تحمل خسارات و تلفات سنگین در دوران جنگ اخیر، به جای تسلیم شدن در برابر قدرت، رویکردی مبتنی بر مقاومت و حاکمیت را به عنوان یک اصل اساسی انتخاب کرده است. به گفته وی، دیپلماسی تنها زمانی میتواند پایدار و مؤثر باشد که بر اساس احترام متقابل، برابری، به رسمیت شناختن حاکمیت دولتها و حمایت مردمی بنا شود.
"آینده منطقه نباید بر اساس منافع قدرتهای خارجی تعیین شود، بلکه باید با تصمیمات خود ملتها و دولتهای منطقه مشخص گردد. امنیت منطقهای تنها با تلاشهای مشترک کشورهای منطقه قابل تامین است و هیچ دولتی نمیتواند امنیت خود را به بهای امنیت دیگری بنا کند."
قالیباف در سخنرانی خود اظهار داشت که جهان اسلام دارای منابع عظیم اقتصادی، انرژی، ترانزیت و انسانی است و استفاده از این پتانسیل برای توسعه پایدار و رفاه کشورهای مسلمان ضروری است. وی خاطرنشان کرد که منابع انرژی، کریدورهای ترانزیتی، سرمایه علمی و انسانی باید در خدمت اهداف توسعه مشترک باشند.
محمدباقر قالیباف افزود که ایران آینده منطقه را در همکاری میبیند نه در رویارویی، در همزیستی میبیند نه در انزوا، و در سازوکارهای امنیتی مشترک و بومی میبیند نه در مدل امنیتی وارداتی. به گفته وی، تهران آماده گسترش همکاری با تمامی کشورهای اسلامی بر اساس اصول احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی، حسن همجواری و منافع مشترک است.
_nقالیباف خاطرنشان کرد که ایران به تمامی کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای منطقه و کشورهای حوضه خلیج فارس، علاوه بر توافقات امنیتی، همکاری اقتصادی پایدار را پیشنهاد میکند. وی اظهار داشت که چنین همکاری میتواند هم به تبدیل منطقه به فضایی امنتر برای سرمایهگذاری و هم به ایجاد سیستمی مقاومتر در برابر تهدیدات مشترک کمک کند.