Her gün domates tüketiminin karaciğerde yağlanmanın azalmasıyla ilişkili olabileceği belirlendi.
Modern.az haber verir ki, bu sonuca İtalya Ulusal Gastroenteroloji Enstitüsü bilim insanları ulaştı. Araştırma “Nutrients” bilimsel dergisinde yayınlandı ve İtalya Sağlık Bakanlığı tarafından finanse edildi.
Araştırmaya karaciğer yağlanmasından muzdarip ve vücut kitle indeksi 30'un altında olan 79 yetişkin katıldı. Katılımcılar rastgele iki gruba ayrıldı. Birinci grup altı hafta boyunca her gün 200 gram çiğ domates – yaklaşık bir büyük domates ve 50 gram domates sosu tüketti. İkinci grup ise domatessiz beslendi.
Araştırmadan önce ve sonra özel bir muayene ile katılımcıların karaciğerindeki yağ miktarı ölçüldü. Sonuçlar, her iki grupta da karaciğerde yağlanmanın azaldığını gösterdi. Ancak her gün domates yiyenlerde azalma daha fazla oldu. Bu grupta gösterge ortalama olarak başlangıç seviyesinden %11, kontrol grubunda ise yaklaşık %6 azaldı.

Bununla birlikte, domates tüketimi karaciğerin sertliğinde, fibroz derecesinde, karaciğer enzimlerinde, kolesterol ve kan şekeri seviyesinde, ayrıca vücut yapısında belirgin bir değişiklik yaratmadı.
Bilim insanları domatesin bu etki mekanizmasını henüz tam olarak belirleyemediler. Olasılıklardan birine göre, domatesin içeriğindeki iltihap önleyici özelliklere sahip bileşikler karaciğerde yağ birikimine etki edebilir.
Alkol kullanımıyla ilişkili olmayan karaciğer yağlanması yaygın bir hastalıktır ve çoğu zaman obezite, yüksek kolesterol ve tip 2 diyabetle ilişkilendirilir. Bazı durumlarda hastalık iltihaba, skar dokusu oluşumuna ve ağır durumlarda karaciğer yetmezliğine neden olabilir.
Ancak araştırma, domatesin karaciğer yağlanmasını tek başına önleyebildiğini veya tedavi edebildiğini kanıtlamıyor. Araştırmada katılımcı sayısı nispeten azdı ve gözlem sadece altı hafta sürdü. Bu nedenle, bilim insanlarına göre, sonuçların doğrulanması için daha geniş ve uzun süreli araştırmalara ihtiyaç var.