Aydın Dadaşov
Qori seminariyasının məzunu olub, müəllimlik fəaliyyəti ilə yanaşı «Məktəb» jurnalında hekayələr dərc etdirmiş İbrahimbəy Musabəyovun (1880-1942) dövrün sensasiyalı hadisələrini əks etdirən, janr etibarilə melodrama olan «Neft və milyonlar səltənətində» povesti əsasında Belçikalı Pirone qardaşlarının maliyyəsi ilə Bakıda «Filma» səhmdar cəmiyyətində istehsal olunan, Peterburqlu rejissor Boris Svetlov quruluş verdiyi (ssenari müəllifi A.D.Panova-Potyomkina,1916) eyniadlı film milli bədii-oyun kinomuzun əsasını qoydu. Milyonçu Lütfəli bəy (Hüseyn Ərəblinski), yoxsul Cəlil (V.A.Lenin) və onun arvadı Şəfiqə (K.M.Piontkovskaya), dramaturji üçbucağın əhatəsində həll olunan hadisələrin dinamik inkişafı əsrin əvvəlindəki real mühitdə cərəyan edir.
Kasıb qonşusu Cəlilin həyətində qazdırdığı neft quyusunun fontan vurduqdan sonra Lütfəli bəyin onun gözəl arvadı Şəfiqəyə vurularaq ərinə tələ qurması janrın tələbini doğruldur. Birlikdə Avropa səyahətinə çıxdığı sirk aktrisasının pullanmış Cəlili müflis edərək əyyaşa çevirməsi, Lütfəli bəyin isə onun mədənlərinə, mülkünə sahib olması ziddiyyət qarşıdurmasını kəskinləşdirir. Və Şəfiqənin onunla evlənmək fikrinə düşən Lütfəli bəyi öldürməsi ilə tipik melodrama üçbucağı qapanır. Beləliklə Edqar Arnoldinin yazdığı: «Melodrama obrazların sxematikliyi, daimi personajların bəsitliyi, xeyirxah qəhrəman, əzab çəkən qəhrəman qadın və əclaf, tipik melodrama üçbucağının səciyyəvi nümunəsidir» (Арнольди Э.M. Жанры раннего кинематографа. Вопросы киноискусства, №.6. М., 1962. с.228) modeli povestdə olduğu kimi ekranda da özünü doğruldur. Filmin qəzet reklamlarındakı «Mədənlərdə baş vermiş böyük yanğın dəxi göstəriləcəkdir!» (Sadıxov N,B, Azərbaycan bədii kinosu.. B., 1970. s.12) elanını təsdiq edən mədəndə yanğın kimi sensasiyalı reportaj bədii oyun kinosunun şərtiliyini pozur. «Toy» və «Kazinoda şənlik» epizodlarında isə xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun musiqi üçlüyünün ifası səssiz olduğundan, illüstrativ səciyyə daşıyır. Bununla belə «Neft və milyonlar səltənətində» filmi rejissorun peşəkar üslubu hesabına dövrün rus filmlərinin estetikasını yaşatsa da, milli aktyor məktəbində romantizmin banisi Hüseyn Ərəblinskinin oyunu, tarzən Qurban Primovun, xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlunun ekranda görünmələri ilə müvəffəqiyyət qazandı.
Kinoşünas Nazim Sadıxovun filmin «Renessans», «Mon Repo» və digər kinoteatrların zallarında göstərildiyini xatırlayan Qurban Primova istinadən yazdığı: «Hüseyn Ərəblinskinin oynaması mənim xoşuma gəlirdi. Lütfəli bəyin par-par parıldayan faytondan düşməsi indiki kimi yadımdadır. Onun iti baxışları elə bil gözümün qabağındadır. Lütfəli bəyin obrazı Ərəblinskiyə çox yaraşırdı. Tiflis şəhərinə səfərlərimizin birində mən bunu Ərəblinskiyə dedim. O kinonun böyük gələcəyindən danışdı»(Sadıxov N,B, Azərbaycan bədii kinosu.. B., 1970. s.13) xatirəsinin son cümləsi böyük aktyorun faciəli ölümündən həmən sonra, sevimli tamaşası «Nadir şah» üçün tikdirdiyi libası geyinib ustadının yolunu davam etdirən əvəzsiz teatr və kino rejissoru Abbasmirzə Şərifzadənin timsalında reallaşdı.
Sovet repressiyasının qurbanına çevrilmiş İbrahimbəy Musabəyovun «Neft və milyonlar səltənətində» povesti əsasında yaranan növbəti «Qızıl uçurum» filmi (ssenari müəllifi Mirzəağa Atəş, quruluşçu rejissor Fikrət Əliyev 1980) ədəbi əsərin daha mükəmməl mənzərəsini yaratdı.
Prof. Aydın Dadaşovun “Kinoşünaslıq” dərsliyindən B., 2009.